Muhammed Bin Abdülvehhab

Kısaca: Muhammed bin Abdülvehhab Vehhabiliğin kurucusu. “Şeyh-i Necdi” diye de bilinir. Bilindiği gibi bu lakab şeytanın da ismidir. Temim kabilesine mensuptur. 1699 (H.1111) senesinde Necd Çölündeki Hureymile kasabasına bağlı Uyeyne köyünde doğdu. 1791 (H.1206) senesinde öldü. Gençliğinde önce ticaretle uğraşan Muhammed bin Abdülvehhab, Basra, Bağdat, İran, Şam ve Hindistan taraflarına gitti. Şam'da tahsil yaptı. Bu sırada Ehl-i sünnet alimlerinin bildirdikleri doğru bilgilere uymayan bozuk g ...devamı ☟

Muhammed bin Abdülvehhab Vehhabiliğin kurucusu. “Şeyh-i Necdi” diye de bilinir. Bilindiği gibi bu lakab şeytanın da ismidir. Temim kabilesine mensuptur. 1699 (H.1111) senesinde Necd Çölündeki Hureymile kasabasına bağlı Uyeyne köyünde doğdu. 1791 (H.1206) senesinde öldü.

Gençliğinde önce ticaretle uğraşan Muhammed bin Abdülvehhab, Basra, Bağdat, İran, Şam ve Hindistan taraflarına gitti. Şam'da tahsil yaptı. Bu sırada Ehl-i sünnet alimlerinin bildirdikleri doğru bilgilere uymayan bozuk görüşler ileri süren İbn-i Teymiyye'nin kitaplarını okudu ve fikirlerinin tesirinde kaldı. 1730 senesinde Necd'e dönerek, köylüler için küçük din kitapları yazdı. Bu kitaplara mutezile ile diğer bozuk fırkalardan aldığı kendi düşüncelerini de karıştırdı. Fikirlerini önce kendi çevresinde yaymaya çalıştı. 1744 senesinde Riyad yakınlarındaki Der'iyye kasabasına yerleşti. Der'iyye ahalisi ve şeyhleri olan Muhammed bin Suud buna tabi oldular. Muhammed bin Suud'la işbirliği yapan Muhammed bin Abdülvehhab çevreden güçlü bir destek sağladı. Kendi düşünce ve görüşleri doğrultusunda hareket etmeyen Müslümanları doğru yoldan ayrılmış birer müşrik kabul edip, bunların kanlarının ve mallarının helal olduğunu bildirdi. Peygamberimizi sallallahü aleyhi ve sellem, başka peygamberleri ve evliyayı vesile ederek Allahü tealadan bir şey istemeye ve bunların kabirlerini ziyaret etmeye şirk dedi. Böylece binlerce İslam alimine muhalefet etti. Kendisine kadı, Muhammed bin Suud'a hakim ismini vererek gelecekte çocuklarının bu makama geçmelerini temin eden bir kanun hazırlattı. Başta kardeşi Süleyman olmak üzere, Ehl-i sünnet alimleri Muhammed bin Abdülvehhab'ın fikirlerinin bozuk olduğunu ve Ehl-i sünnet itikadından ayrıldığını bildirdiler ve kuvvetli vesikalarla kitaplar yazarak Müslümanları uyandırmaya çalıştılar. Gayesi Hicaz ve Irak bölgelerini ele geçirip, ayrı bir devlet kurmak olan Muhammed bin Abdülvehhab, 1765 senesinde ölen Muhammed bin Suud'un oğlu Abdülaziz bin Muhammed'le işbirliği yaptı. Abdülaziz bin Muhammed, Muhammed bin Abdülvehhab'ın uygun görmesiyle hilafetini ilan etti. 1791 senesinde ölen Muhammed bin Abdülvehhab'ın İngilizler tarafından da desteklenen bu bozuk fikirleri daha sonra dini ve siyasi bir görüş olarak Arabistan yarımadasına hakim oldu.

Muhammed bin Abdülvehhab'ın gösterdiği bozuk ve çirkin birçok inanışlar varsa da başlıcaları üç tanedir.

1. Amel imanın parçasıdır. Namaz kılmak farz olduğuna inandığı halde, tenbellikle bir namaz kılmıyanın imanı gidermiş. Bir sene zekatını vermiyen hasis bir kimse, kafir olurmuş. Böyle olan Müslümanları öldürmeli, mallarını kendi görüşünde olanlara dağıtmalı imiş.

2. Peygamberlerin aleyhimüsselam ve evliyanın ruhlarını vesile etmek, korktuklarından kurtulup, umduklarına kavuşmak için dua etmelerini onlardan istemek şirk imiş.

3. Kabirler üzerine türbe yapmak ve türbelerde namaz kılmak, orada hizmet ve ibadet edenler için kandil yakmak ve ölülerin ruhlarına sadaka adamak caiz değil imiş. Bunların üçü deAllahü tealadan başkasına tapınmak imiş.

Muhammed bin Abdülvehhab'ın görüşlerinin bozuk olduğunu kardeşi Süleyman bin Abdülvehhab Es-Sevaik-i İlahiyye fi Reddi ale'l-Vehhabiyye, Mekke müftisi Ahmed Zeyni Dahlan Hulasat-ül-Kelam, Davud bin Süleyman Bağdadi El-Minhaf-ül-Vehhabiyye kitaplarında vesikalarla isbat etmişlerdir.

Kaynak: Rehber Ansiklopedisi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.