Burhan Öçal

Müzik çalışmalarında, Klasik Türk Müziği’nin yanısıra, Osmanlı İmparatorluğu döneminin saray müziği ve halk müziğinden etkiler bulunan Burhan Öçal’ın çaldığı enstrümanlar da tıpkı müziği gibi çeşitlilik göstermektedir. Darbuka, kös ve her çeşit perküsyon enstrümanının yanısıra, divan-saz, tanbur ve ud gibi telli Türk çalgılarının da ustası olan sanatçı, çoğu kez özgün müziğine güçlü sesi ile eşlik etmektedir.

Burhan ÖçalBurhan Öçal
M üzik çalışmalarında, Klasik Türk Müziği’nin yanısıra,
10. yüzyılda yaşamış olan Fârâbî’den Timurlenk’in öldüğü 1405’e kadar geçen süre, Türk Musikîsinin nazarî yönleriyle açıklandığı ve yazıya aktarılmaya başlandığı “oluşum dönemi”ni kapsamaktadır. Bu dönemin sonlarına doğru, çok meşhur bir üstad olan Abdülkâdir Merâgî, bir sonraki "evre" 'nin tohumlarını ekmiş, Türk Mûsikîsine yeni bir yön vermiştir.
...Tümünü okumak için linke tıklayınız.
Osmanlı İmparatorluğu döneminin
Osmanlı Devleti, 13. yüzyıl sonlarından 20. yüzyılın ilk çeyreğine değin varlığını sürdüren Türk devleti. Anadolu'da kurulmuş, sınırları tarihi boyunca çok değişmekle birlikte en geniş döneminde bugünkü Arnavutluk, Yunanistan, Bulgaristan, Yugoslavya, Romanya ye Akdeniz'in doğusundaki adaları, Macaristan ve Rusya'nın bazı kesimlerini, Kafkasya, Irak, Suriye, Filistin ve Mısır'ı, Cezayir'e kadar tüm Kuzey Afrika'yı ve Arabistan'ın bir bölümünü kapsamıştır.
...Tümünü okumak için linke tıklayınız.
ve halk müziğinden etkiler bulunan Burhan Öçal’ın çaldığı enstrümanlar da tıpkı müziği gibi çeşitlilik göstermektedir.
Bir yörenin yerleşik insanları tarafından üretilen, severek söylenen ve çalınan, o yöre insanının ortak yapıtı haline gelen ve kulaktan kulağa aktarılarak yaşatılıp günümüze kadar ulaşan müziklerdir. Bu müzikler yerel kültürlerin izlerini taşır ve yaratıcılarının adları çoğunlukla belirsizdir.

Ülkemiz halk müziği, tarihin eski zamanlarından bugüne değin Anadolu ve Rumeli'de yaşamış bütün uygarlıkların, kendilerine özgü kültürel değerlerini biriktirerek ve yörelere göre kültürel farklılıkları
...Tümünü okumak için linke tıklayınız.
Darbuka,
Milattan önceki dönemde günümüz darbukasına benzer çalgılar, çeşitli biçim ve büyüklüklerde Anadolu, Mezopotamya ve Orta Asya uygarlıklarında kullanılmışlardır. Daha sonra ki süreçler içinde değişip gelişerek yine aynı coğrafyalar içinde kullanılmıştır. Bu çalgı zaman içinde ve bölgelere göre farklı isimler ile anılmıştır. Bunlar arasında “dümbek, dümbelek, deplek, deblek, dönbek, tömbek, darbeki,debulak” gibi isimleri sıralayabiliriz. Önceleri pişmiş toprak kullanılarak üretilen bu
...Tümünü okumak için linke tıklayınız.
kös ve her çeşit perküsyon enstrümanının yanısıra, divan-saz,
Kös Mehterhanede ve askeri musikide kullanılan büyük davul. Kelimenin aslı Farsça kus olup, Türkçe telaffuzu kös şeklindedir. Bu büyük davulu çalana farsça “kusi veya kus-zen” Türkçe’de “kösçü” denmiştir. Kösler, bakır üzerine deve derisi geçirilerek yapılırdı. Evliya Çelebi, ordu için yapılan 150 çift deve kösü ile fil kösleri gördüğünü yazmaktadır. Köslerin en küçüğü, at ve katırlara yüklenirdi. Bunlardan daha büyükleri ise deve ve filler tarafından taşınırdı. Kanuni Sultan Süleyman Han
...Tümünü okumak için linke tıklayınız.
tanbur ve

...Tümünü okumak için linke tıklayınız.
ud gibi telli Türk çalgılarının da ustası olan sanatçı, çoğu kez özgün müziğine güçlü sesi ile eşlik etmektedir. Müziğine hakim olan atak, enerjik ve çoşkulu yapısıyla, müzikteki tüm sınırları sonuna dek zorlayan sanatçı, aynı konserde hem vurmalı hem de
Türkiye'nin yanı sıra, Tunus, Fas ve Cezayir de dahil olmak üzere bütün Arap ülkelerinde, İran'da ve Ermenistan'da aynı adla kullanılan iri gövdeli, kısa saplı telli bir çalgıdır. (İran'da “barbat” adıyla da bilinir ve Avrupa’nın “Lavta”sına benzer)

Bugün Türkiye'de kullanılan “ud”un, diğer ülkelerdeki “ud”lardan hemen hiçbir yapısal farkı yoktur. Anacak şunu da belirtmek gerekir ki, Arap “ud”larının gövdeleri genellikle biraz
...Tümünü okumak için linke tıklayınız.
telli çalgıları birarada çalarak eleştirmenleri ve izleyicileri şaşırtmaktadır.

Müzisyen bir ailenin çocuğu olarak
Bunlara örnek olarak; Ud, Tambur, Çeng, Tar, Kanun (müzik), Santur, Kopuz, Bağlama ailesi (meydan sazı, divan sazı, bozuk, tambura, cura, üçtelli, onikitelli, çarta, ırızva) ve benzerleri verilebilir.
...Tümünü okumak için linke tıklayınız.
Kırklareli'nde doğan dünyaca ünlü perküsyon ustası Burhan Öçal, müzik çalışmalarına çok genç yaşta başladı. Türkiye'de sürdürdüğü profesyonel müzik yaşamını yirmidört yaşından itibaren
Kırklareli Türkiye'nin Trakya bölümünde yer alan il. Batı sınırımızdaki Kırklareli, Marmara bölgesinin Istranca ve Ergene bölümleri üzerinde bulunmaktadır. Trakya’nın en büyük ili olup, İstanbul, Karadeniz, Tekirdağ, Edirne ve Bulgaristan ile çevrilidir. 41° 14’ ve 42° 00’ kuzey enlemleri ile 28°53’ ve 26°13’ doğu boylamları arasında yer alır. Trafik numarası 39’dur.
...Tümünü okumak için linke tıklayınız.
İsviçre'de sürdüren sanatçı, halen 2 ülke arasında gidip gelmekte.

Müzik aracılığıyla zamanın ve kültürlerin sınırlarını aştığına inanan Burhan Öçal, sürekli olarak ilgi çekici bir "kaynaşım müziğinin" peşinden koşmakta. Klasik Türk Müziği'ni, caz, funk, roman, batı müziği ve Avrupa klasik müziği ile harmanlayarak bir doğu-batı sentezi yaratan sanatçı, müziğinde mutlak içtenlik ve gerçekliği yakalamaya çalıştığını ısrarla vurguluyor ve yaratıcılığının ve derin müziksel anlatımının temelinde Türk geleneksel formlarının olduğunu belirtiyor.

1979 yılında katıldığı Zürih Şiir Festivali'nde ilk kez Batı Avrupa izleyicisinin karşısına çıkan Burhan Öçal, o tarihten bu yana dünyanın çeşitli ülkelerinde solo konserler vermekte.

1986 yılında, tanınmış piyanist Maria Joao Pires ve gitarist Elliot Fisk ile sahneye çıkan sanatçı, bu iki konseriyle klasik batı müziğine de başarılı bir giriş yaptı. Eleştirmenlerden büyük övgüler toplayan bu girişimini 1992'de Joe Zawinul ve Senfonik Orkestrası ile sürdürdü ve halen sürdürmekte. Sanatçı, ses ve ritmin heyecanlı ve uzlaşmaz bir girişim içinde buluşarak müziğin çeşitli elemanlarına katıldığı bu tür projelerin müzikteki enstrümantal birlikteliğin ufuklarını genişlettiğini ve bu nedenle bu tür projelere çok sıcak baktığını belirtiyor. Sanatçı, bu kapsamda, son olarak Avusturya'lı ünlü piyanist Peter Waters ile Bach'ın "Goldberg Variations"larını piyano ve perküsyon ile yorumladıkları projeyi gerçekleştirdi.

Burhan Öçal, 1995 yılında İstanbul Oriental Ensemble ismini verdiği projesini gerçekleştirdi ve aynı yıl bu proje çerçevesinde çıkardığı "Gypsy Rum" albümüyle Almanya'da "German Record Critics" ödülüne layık görüldü. İstanbul Oriental Ensemble ile gerçekleştirdiği ikinci albümü "Sultan's Secret Door" ise Şubat 1997'de piyasaya çıktı ve aynı yıl Almanya'da tekrar "German Record Critics" ödülünü kazandı. Sanatçı, 1996 senesinde ise Fransa'da çıkardığı "Jardin Ottoman" isimli saray müziği albümü ile "Le Monde de la Musique" dergisinin "Choc" ödülünü kazandı.

Burhan Öçal, 2000 senesinde önemli projelerde yer aldı: Mart 2000'de, Türkiye ve Avrupa'da "George Gruntz Concert Jazz Band special guest Burhan Öçal" turnesinin ardından, Haziran 2000'de, İstanbul Müzik Festivali çerçevesinde, Aya İrini'de dünyaca ünlü Kronos Quartet ile konser veren sanatçı, Temmuz 2000'de ise İstanbul Caz Festivali'ne "Andreas Vollenweinder with special guest Djivan Gasparian and Burhan Öçal" ve kendi projesi olan "Burhan Öçal's Meditroni/ KS featuring DJ Jali, DJ Kayalik & DJ Kaffa, olmak üzere iki konsere katıldı. Burhan Öçal, Ekim 2000'de Berlin'de düzenlenen, dünyanın en önemli müzik fuarlarından biri olan Womex'e, İstanbul Oriental Ensemble ile katıldı.

Burhan Öçal'ın, Amerikalı bascı Jamaaladeen Tacuma ile beraber yaptığı Natacha Atlas'ın da konuk sanatçı olarak katıldığı "Groove Alla Turca" (1999-Doublemoon) albümü, önce Fransa'da Birds and Blues (2001) etiketiyle, ardından Night & Day etiketiyle Kuzey Amerika ülkelerinde piyasaya çıktı ve Avrupa Dünya Müziği listelerinde 2. sıraya kadar yükseldi. Sanatçı, bu projeyle, 2001'de Avrupa'da çeşitli ülkeleri kapsayan iki turne gerçekleştirdi.

"Groove Alla Turca" projesiyle Temmuz 2001'de, dünyanın en önemli müzik festivallerinden biri olan Uluslararası Montreal Jazz Festivali'nin General Motors Big Event sahnesinde gerçekleşen "Doğu ile Batı Buluşuyor" başklıklı konserde, İstanbul Oriental Ensemble ve konuk sanatçı Mercan Dede ile 100.000 kişiyi aşan bir izleyici kitlesine seslenen Burhan Öçal, yine Temmuz ayında, İstanbul Caz Festivali'nde dünyaca ünlü İngiliz sanatçı Sting'e beş parçasında eşlik etti.

1999 ve 2001'de, dünyanın en önemli artist ajanslarından olan ICM ile Amerika'da seri konserler veren Burhan Öçal, 2002 Nisan ayında, İstanbul Oriental Ensemble ile ABD'de turneye çıkacak.

Avrupa'da verdiği solo konserler, katıldığı uluslararası festivaller, ortak projeler ve çıkardığı albümler ile çeşitli ülkelerin eleştirmenlerinden övgü dolu sözler alan Burhan Öçal, yurtdışında Türkiye'yi başarıyla temsil eden uluslararası sanatçılarımızdan biridir.

Kaynak: kimkimdir.gen.tr
İsviçre (Almanca: die Schweiz, Fransızca: la Suisse, İtalyanca: Svizzera ve Romanş: Svizra), resmî adıyla İsviçre Konfederasyonu, Orta Avrupa’da Alp Dağlarında yer alan ve denize kıyısı bulunmayan bir ülke. Kuzeyinde Almanya, batısında Fransa, güneyinde İtalya ve doğusunda Avusturya ile Lichtenstein'a komşu olan ve tarihsel olarak bir konfederasyon olan ülke 1848 yılından beri bir federasyondur. Bankacılık ve finans sektörlerinde çok güçlü bir ekonomiye sahip olan İsviçre uzun süredir siyasi ve
...Tümünü okumak için linke tıklayınız.

Burhan Öçal Resimleri


  • Öçal Polonya'da Varşova Festivali'nde, Eylül 2008

  • Burhan Öçal



Yorumlar - Lütfen konu (Burhan Öçal) ile ilgili faydalı olabilecek bilgilerinizi yazarak internette Türkçe bilginin gelişmesine katkıda bulunun. Teşekkür vb. yorumlar yayınlanmamaktadır. Hata bildirme ve diger mesajlariniz için bu linki kullaniniz.