Dürri Ahmed Efendi

Kısaca: Dürri Ahmed Efendi Sultan Dördüncü Mustafa Han ve Sultan Üçüncü Ahmed Han devri devlet adamlarından ve şairlerinden. Aslen Vanlıdır. İstanbul’a geldikten sonra, Sultan Dördüncü Mustafa Han zamanında, devrin vezirlerinden Abdi Paşanın cizyedarı Hüseyin Ağanın adamlarındandı. alim, edip ve silahşördü. Abdi Paşa tarafından saraya alınarak yetiştirildi. Önce Divan katipliği, sonra Divan-ı hümayun hocalığı, Anadolu muhasebeciliği ve başka görevlerde bulundu. 1721 yılında şıkk-ı sani defterd ...devamı ☟

Dürri Ahmed Efendi Sultan Dördüncü Mustafa Han ve Sultan Üçüncü Ahmed Han devri devlet adamlarından ve şairlerinden. Aslen Vanlıdır. İstanbul’a geldikten sonra, Sultan Dördüncü Mustafa Han zamanında, devrin vezirlerinden Abdi Paşanın cizyedarı Hüseyin Ağanın adamlarındandı. alim, edip ve silahşördü.

Abdi Paşa tarafından saraya alınarak yetiştirildi. Önce Divan katipliği, sonra Divan-ı hümayun hocalığı, Anadolu muhasebeciliği ve başka görevlerde bulundu. 1721 yılında şıkk-ı sani defterdarlığı payesiyle İran’a orta elçi olarak gönderildi. Bu vazifesinden dönüşünden hemen sonra 1722 yılında vefat etti.

Son vazifesiyle ilgili olarak bir Sefaretname yazdı. Eserin yazma nüshalarından biri, İstanbul Üniversitesi Kütüphanesinde Tarih Yazmaları sırasında 3328 numarada kayıtlıdır. Ayrıca, 1820’de Paris’te basılmıştır. Dürri Ahmed Efendinin bu tarihi eserinden başka, Türkçe ve Farsça şiirleri vardı. Gazel ve kasideleri alimane ve arifanedir. Devrin şair ve edipleri tarafından takdir edilmiştir. Özellikle manzum tarih düşürmekte pek mahirdi. Sultan Üçüncü Ahmed Han, Hicri 1132 (Miladi 1719) tarihinde hastalanmıştı. Bir müddet sonra eski sıhhatine kavuşunca, devrin şairleri, Hak tealaya şükrane olarak birer “Sıhhatname” yazdılar. Dürri Ahmed Efendi de pek güzel bir sıhhatname yazıp padişaha arz eylemişti. Şöyle diyordu:

Hak budur kim inhirafından mizac-i pakinin Oldu guya ser-te-ser ecza-yi alem bi-karar

Vakı’a, alem tezelzül bulmamak mümkin midir Kalıb-i dünyaya zira ruhdur ol Şehriyar

Ruh olunca nahoş, elbette beden bimar olur Ruhdur kasr-ı ten istihkamına çünki medar

Hasılı ruh-ı musavverdir bu server aleme Çok zaman ya Rab anı tahtında eyle berkarar

Dürri Efendi şunu anlatmak istiyordu: “Doğrusu, Sultanın pak mizacı, sıhhati bozulduğu için, sanki bütün alem de bozuldu, kararsız kaldı. alemde bozulma olmaması mümkün değildir. Zira Sultan şu görünen dünyanın ruhu gibidir. Ruh rahatsız olunca, elbette beden de rahatsız olur. Çünkü, ten sarayı istihkamının dayanağı ruhtur. Kısacası, bu hükümdar alem için ruhtur. Ey Allah’ım onu tahtında devamlı tut.”

Kaynak: Rehber Ansiklopedisi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.