Hasan Alâ Zikrihi’s Selâm

Kısaca: Hasan Ali, Ebû’l Hasan, Alâ Zikrihi’s-Selâm, Hasan-ı Sânî Alâ Zikrihi’s-Selâm, ya da (İmâm Hasan Alâ Zikrihi’s-Selâm, ); ( Doğum: H. 539 / M. 1145 veya H. 536 / M. 1142 - Ölüm: H. 561/ M. 1166 ), II. Hasan veya bazen Hând Hasan olarak ta anılmaktadır. ( H. 557-561/ M. 1162-1166 ) yılları arasında Elemûtlar-Nizârî Devleti hükümdârı ve Nizârî Bâtınî-İsmâ‘îl’îyye Mezheb'inin Yirmi Üçüncü İmâm-ı Zamânı. ...devamı ☟

Hasan Ali, Ebu’l Hasan, Ala Zikrihi’s-Selam, Hasan-ı Sani Ala Zikrihi’s-Selam, ya da (İmam Hasan Ala Zikrihi’s-Selam, ); ( Doğum: H. 539 / M. 1145 veya H. 536 / M. 1142 - Ölüm: H. 561/ M. 1166 ), II. Hasan veya bazen Hand Hasan olarak ta anılmaktadır. ( H. 557-561/ M. 1162-1166 ) yılları arasında Elemutlar-Nizari Devleti hükümdarı ve Nizari Batıni-İsma‘il’iyye Mezheb'inin Yirmi Üçüncü İmam-ı Zamanı. Şahsına atfedilen şerefli ünvanlar Hasan Ali'nin pek çok ünvanı vardı. "Kölelerin Efendisi" anlamına gelen "Melik’ur-Rikab", "Kalplerin Efendisi" anlamına gelen "Melik’ul-Kulub", "Barışın Efendisi" manasındaki "Melik’es-Selam", "Ulu Hasan" anlamındaki "Hasan-ı Kebir" ve "Kıyamette Yeniden Dirilişin Efendisi" manasını taşıyan "Ka'im el-Kıyamet" bunlar arasında en sıklıkla kullanılanlarıydı. İran kaynaklarında kendisinden en çok "Hasan Ala Zikrihi’s Selam", Suriye kaynaklarında ise "Aka Zikrihi el-Selam" olarak bahsedilmekteydi. Mustafa Kazvini'nin "Tarikh-i Guzide" adlı eserindeyse Kazvin'de Kazvinliler tarafından çok iyi tanındığının bir delili olarak "Köylerin Efendisi" anlamına gelen "Kura Kiya" ismiyle anıldığından bahsedilmektedir. Nizar’iyye mezhebince yükseltildiği peygamberlik mertebesi Elemutlar-Nizari Batıni-İsma‘il’iyye Mezheb'inin İmamet gereği peygamberlik mertebesine yükseltilmiş olan bir "İmam-ı Zaman" olduğunun delili olarak adının sonuna "Ala Zikrihi’s-Selam" ibaresi konulmuştur. Nasıl ki İslam i'tikadı gereği Peygamber Muhammed'in adı zikredildirken "Muhammed Sall’Allah-u Âleyh-i ve Sellem" şeklinde söylenmesi gerekiyorsa, Nizar’iyye mezhebinin Yirmi Üçüncü İmam-ı Zamanı olan Hand Hasan’ın da adından bahsedildiğinde söyleyen ve işiten samimi bir Nizari mensubunun hemen hemen "Sall’Allah-u Âleyhi’s Selam" ibaresine eşdeğer bir anlam ifade eden "Ala Zikrihi’s-Selam" ibaresini zikrederek onun adını bir bütün olarak "Hasan Ala Zikrihi’s-Selam" şeklinde anması Nizarilik'te dini bir mükellefiyyet olarak zaruri hale getirilmiştir. Kıyam-ı Kıyamet: İslami ibadetlerin tamamının ilgası hadisesi Hicri 559 yılının Ramazan Ayı’nın On Yedinci günü 8 Ağustos 1164 tarihinde “Kıyam-ı Kıyamet” adıyla anılan günde, “Hand Hasan” Elemut – Belde’t-ul’İkbal’de yapılan büyük merasimde bütün dini tekliflerin tamamiyle ilga edildiğini ilan etti. Verdiği beyanatta: “Ben İmam-ı Zaman’ım, emir ve neyh’e ait ne kadar tekalif mevcutsa hepsini lağvettim. Halk Batınen hüdaya merbut kalmalı, Zahirde ise tamamen hürdür.” Kur'an-ı Kerim’de anlaşılan mana zahiri değil batınidir. Böylece, “Batıniler” bütün dini kayitleri ve hatta içtimai yükümlülükleri dahi istinasız kaldırıp atmışlardır. Bu husustaki “Melahide-i Batın’iyye” i’tikatı bütün “HurufiBektaşiler” tarafından da aynen paylaşılmaktadır. Hurufilik’te ise sadece haftada iki rek’at Cuma Namazı farzı kabul edildikten sonra geri kalan diğer ibadet hükümlerinin tamamı ve bütün İslami mevzuatlar lağvedilmiştir. Vefatı H. 561/ M. 1166 tarihinde vefat etti. Yerine oğlu Ala’ed-Din Muhammed bin Hasan-ı Sani Nizari Batıni-İsma‘il’iyye Mezhebi'ne Yirmi Dördüncü "İmam-ı Zaman" oldu.

Dış bağlantılar

* HASAN ALA ZIKRIHI'S SALAM (557-561/1162-1166)

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.