Antonio Cesti

Kısaca: Antonio Cesti (veya tüm ismi ile Pietro Marc Antonio Cesti) (d. 5 Ağustos,1623, Arezzo, İtalya, ö. 14 Ekim,1699 Floransa) İtalyan Barok dönem opera müziği bestecisidir. Önce bir kesiş olarak orgculuk ve kantata besteciliği yapmış; sonra dinsel olmayan müzisiyenliğe geçerek tenör olarak şarkıcık, lirik opera eserleri besteciliği yapmıştır. Daha sonra da İnnsbruck'ta, Floransa'da, Roma ve Viyana'da aslî görevle veya yardımcı olarak müzik direktörü (maestro di cappella) olarak görevlerde bulunmuştu ...devamı ☟

Antonio Cesti (veya tüm ismi ile Pietro Marc Antonio Cesti) (d. 5 Ağustos,1623, Arezzo, İtalya, ö. 14 Ekim,1699 Floransa) İtalyan Barok dönem opera müziği bestecisidir. Önce bir kesiş olarak orgculuk ve kantata besteciliği yapmış; sonra dinsel olmayan müzisiyenliğe geçerek tenör olarak şarkıcık, lirik opera eserleri besteciliği yapmıştır. Daha sonra da İnnsbruck'ta, Floransa'da, Roma ve Viyana'da asli görevle veya yardımcı olarak müzik direktörü (maestro di cappella) olarak görevlerde bulunmuştur. Bazı kaynaklar zamanının en iyi muzisiyenlerinin başta gelenidir diyerek kendini övmüşlerdir. Yaşamı İtalya'da
şehrinde doğmuştur. Müzik eğitimini o yörede bulunan çeşitli usta müzisiyenden almıştır. 1637de bir Fransisken Tarikatı manastırına keşiş olmuştur ve "Antonio" ismi bu keşişlik ismidir. Bir keşiş olarak Volterra şehrinde bulunmaktayken, büyük olasılıkla siyasi ve parasal gücü ile müzisiyenleri koruyan Medici ailesinin desteğini kazanmak için dinsel olmayan müzik yapmaya döndü. Burada "Salvator Rosa" adlı bir şairle tanıştı ve bu yazar Cesti'nin hazırladığı birçok kantata için libretto yazmıştır. Cesti'nin bir keşiş olarak hayatı ile tenör şarkıcılığı ve opera besteciliğinde başarıları gittikce birbiriyle çatışmaya başladı. 1650de Fransisken Tarikatı manastır yetkilileri tarafından Fransesco Cavalli'nin hazırladığı Iason operasında tenör olarak rol aldığı için telin edildi. 1652'de İnnsbruckta bulunan Arşidük Ferdinand Karl'in sarayında müzisiyenlik görevine başladı. Bu görevde iken 1654'te "Cesare amante (Sevdalı Sezar)" operasını bestedi ve Komidenhaus'ın açılışı için "Kleopatra" adlı operasını revize etti. 1655de ise Katolik mezhebine girmeyi kabul edip İsveç kraliçelik tahtından feragat eden İsveç Kraliçesi Kristina'nın İnnsbruck'u ziyareti sırasında Arşidük Ferdinand emriyle hazırlanan şenlikler için "Argia" adlı operasını besteleyip yapımladı. O gorevden ayrıldıktan sonra, Floransa'da ve sonra da Papalık Devleti için müzik direktörü (maestro di cappella) görevlerinde bulundu. Roma'da Sistine Şapeli'nde şarkı söylediği belgelidir. 1661de Fransız Düşeşi Marguerite-Louise d'Orléans ile Medici Kontu'nun Floransa'da düğün merasimleri arasında hazırladığı "Doria" operasını da sahneledi. İsveç Kraliçesi Kristina'nin İnnsbruck'u 1662deki ikinci ziyareti sırasında ise hazırladığı Magnanimita d'Alessandro (İskender'in asilliği) adlı operasını sahneledi. 1666'da Viyana'da Habsburg Avustrurya İmparatoru I. Ferdinand'in sarayına yardımcı müzik direktörü olarak atandı. Aynı yil "Orontea" adlı opera seria bestesi ikinci defa "Teatro SS Giovanni e Paolo"da oynandı. 1668de ise Habsburg Avusturya İmparatoru I. Leopold ile İspanya prensesi "Marguerite" ile evlenmesi dolayısiyla Viyana'daki şenlikler için "Il Pomo d'Oro" adlı operasını hazırladı. Bu operanın librettosunu "Sbarra" hazırlamıştı ve eserdeki birkaç arya imparatorun kendisi tarafından bestelenmişti. Viyana'da imparatorun sarayında hala görevine devam etmekte iken 1669da Floransa'ya yaptığı bir ziyaret sırasında Cesti birdenbire hastalanıp hayatına gözlerini kapamıştır. Müziği Cesti, oda kantataları da hazırlamakla beraber, önemli bir opera bestecisi olarak iyi bilinmektedir. Hazırladığı opera eserlerinin en ünlüleri Orontea (1656), La Doria (Venedik, 1663), Il pomo d'oro (Altın Elma) (Viyana, 1668)dir. Operaları büyük sahnelerden ziyade küçük oda salonlarına uygun olan saf ve ince stilli aryaları ile dikkat çeker. Besteciliği bir profesyonel şarkıcı olmasından da çok etkilenmiştir. Besteleri 17. yüzyılın bel canto şarkı stilinde hazırlanmıştır. Orontea adlı opera eseri 17. yüzyılın en popüler opera eserlerinden biri olmuş ve hazırlandıktan sonra bu yüzyılda kalan 30 yilda 17 defa tekrar yapımlanmistir. Fakat hazırladığı operalar gittikçe daha grift mizansen gerektirmeğe başlamıştır. En son eseri olan "Il Pomodor D'Oro" büyük bir orkestra, büyük sayıda şarkıcı içeren bir koro ve tanrıların gökten inmesi için, deniz savaşları için, fırtınalar icin özel ve büyük sahne aletleri gerektirmektedir. Eserleri * 1651 : Alessandro vincitor di se stesso (Libretto: Sbarra) Venedik, Teatro SS Giovanni et Paolo) * 1652 : Cesare Amante - (Libretto: Varotari) Venedik, Teatro Grimano * 1654 : La Cleopatra * 1655 : L'Argia - İnnsbruck * 1656 : L'Orontea (Libretto: Hiacinto Andrea Cicognini, elden geçiren Filippo Apolloni) İnnsbruck) * 1656 : Il Pomo d'Oro (Viyana) * 1657 : La Doria (Libretto: Apolloni) İnnsbruck, Bestecinin İnnsbruck'da en popüler olan eseri * 1659 : Venere Cacciatrice (Libretto: Sbarra) İnnsbruck * 1662 : La Magnanimità d'Alessandro (Libretto: Sbarra) İnnsbruck * 1665 : La Semiramide (Libretto: Moniglia) İnnsbruck * 1666 : Il Tito (Libretto: Nicolò Beregan ) Venedik * 1667 : Disgrazie d'Amore (Libretto: Sbarra) * 1668 : La Schiava fortunata Dipnotlar Ayrıca bakınız * Ünlü operalar listesi * Opera bestecileri listesi Dış bağlantılar * Fransızca Wikipedia Pietro Marc Antonio Cesti maddesi:[1] (Erişme:14.2.2010) * İngilizce Wikipedia Antonio Cesti maddesi:[2] (Erişme:14.2.2010) * CPDL (ChoralWiki) (Koro eserleri icin Wiki)'de bulunan "Antonio Cesti" maddesi: [3] (Erişme:14.2.2010)

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.