Belcanto

Kısaca: Belcanto (Bel Canto olarak da yazılır, dilimizde Belkanto olarak okunur ve İtalyanca'da: Güzel Şarkı söyleme anlamında kullanılır) müzik terminolojisinde, müzik parçası içerisindeki duygusal farklılıkların vurgulanması, notaların daha cazibeli bir şekilde söylenmesi, melodi ve şarkı sözlerinin anlamlandırılması şeklinde bir şarkı yorumlama tekniğidir. Jürgen Kesting Belcanto'yu "belli bir teknikten doğan ihtiyaçla ortaya çıkan Şarkı söyleme stili (Şan) ya da bu Şarkı söyleme stilinin (Şan) tekni ...devamı ☟

düzenle|Ocak 2008 Bu Makale Almanca aslından çevirilmiştir. -->

Belcanto (Bel Canto olarak da yazılır, dilimizde Belkanto olarak okunur ve İtalyanca`da: Güzel Şarkı söyleme anlamında kullanılır) müzik terminolojisinde, müzik parçası içerisindeki duygusal farklılıkların vurgulanması, ``notaların daha cazibeli bir şekilde söylenmesi, melodi ve şarkı sözlerinin anlamlandırılması`` şeklinde bir şarkı yorumlama tekniğidir.

Jürgen Kesting Belcanto`yu "belli bir teknikten doğan ihtiyaçla ortaya çıkan Şarkı söyleme stili (Şan) ya da bu Şarkı söyleme stilinin (Şan) tekniği" olarak tanımlamaktadır. Belcanto kelimesi maalesef sıkça Belcanto repertuarından olmaksızın klasik şarkı söyleme tekniğine sahip güzel sesli şarkıcıları tanımlamakta (ve oldukça yanlış anlamda) kullanılmaktadır.

Özellikleri

 * 1 Form Bilgisi Açısından
 * 2 Tarihi
 * 3 Önemli Bestecileri
 * 4 Belcantotekniğini kullanan Şancılar
 * 5 Literatur


Form Bilgisi Açısından

Genel anlamında Belcanto Formal yapısı içerisinde yetkin bir tını, mükemmel bir Legato, Messa di Voce (ton değişimleri) Apojatürler ve Portamentolar olarak tanımlanabilir. Koloratür ya da Fioritür sesler de süslemeler, biçimden sapmaksızın varyasyonlar yaparken ön plana çıkartılabilir.

Tarihi

Canto fiorito yani Süslemeli Şan`ın en parlak zamanı 17.yy sonları ve 19.yy başları arasında kalan dönemdir. Belcanto Şarkıcıları arasında en dikkat çekicileri özellikle bu dönemde Italyanca da Evirati olarak bilinen Kastratolardır. Kastrato ların opera sahnelerinden kaybolmasından sonraları ise Belcanto tekniğinde bu tekniği kullanan diğer sesler giderek daha kısıtlı doğaçlama olanaklarına sahip olmuşlardır. Bu özellikleri ile Belcanto tekniğine sıkısıkıya bağlı kalarak ama süslemelerde daha fazla ölçülü olarak Belcanto Şarkıcıları 1810-1850 yılları arasında tekniği en yüksek noktasına getirmişlerdir.

Önemli Bestecileri

 * 18.yy: Giovanni Battista Bononcini, Galuppi, Cimarosa, Alessandro Scarlatti, Antonio Vivaldi 
 * 19.yy: Gioacchino Rossini, Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti


Belcanto Tekniğini kullanan önemli Şancılar

 * Eviratiler (Kastratolar): Farinelli, Giovanni Carestini, Gaetano Caffarelli
 * 19.yy: Giuditta Pasta, Isabella Colbran, Maria Malibran, Giovanni-Battista Rubini, Mattia Battistini, Jenny Lind, Sophie Crüwell
 * 20.yy: Alessandro Bonci, Giacomo Lauri-Volpi, Luisa Tetrazzini, Tito Schipa, Rosa Ponselle, Maria Callas, Joan Sutherland, Marilyn Horne, Alfredo Kraus, Edita Gruberova, Luciano Pavarotti, Renato Bruson, Montserrat Caballí©, Joseph Schmidt, Cecilia Bartoli, Richard Tauber


Literatür
 * Rodolfo Celletti: "Geschichte des Belcanto". Bí¤renreiter, Kassel/Basel 1989 ISBN 3-7618-0958-1.

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.