Bet Hamidraş Hagadol

Kısaca: Bet Hamidraş Hagadol (, "Büyük Çalışma Evi"), Lower East Side, Manhattan, New York'ta bulunan 120 yıllık tarihi Ortodoks Yahudiliğin bulunduğu 60–64 Norfolk Street adresinde bulunan sinagogdur. Bu cemiyet, Doğu Avrupalı Yahudilerin New York'taki ve Rus Yahudilerinin ABD'deki ilk cemiyetidir. ...devamı ☟

Bet Hamidraş Hagadol (, "Büyük Çalışma Evi"), Lower East Side, Manhattan, New York'ta bulunan 120 yıllık tarihi Ortodoks Yahudiliğin bulunduğu 60–64 Norfolk Street adresinde bulunan sinagogdur. Bu cemiyet, Doğu Avrupalı Yahudilerin New York'taki ve Rus Yahudilerinin ABD'deki ilk cemiyetidir. 20.yy'ın sonlarına doğru cemiyetin üye sayısı azaldıkça fırtınadan hasar gören binanın bakım görmesi zorlaştı. Bağışlar ve fonlara rağmen yapı tehlikeli bir hal aldı. Kurucu haham, Polonya Krallığı'na bağlı Siemiatycze şehrinde 1813 veya 1821'de doğan Abraham Joseph Ash idi. New York'a 1851 veya 1852'de taşındı. ABD'deki ilk Doğu Avrupalı Ortodoks haham olan Ash Kısa bir süede aynı görüşteki Polonya Yahudilerinden minyan oluşturmayı başardı Cemiyetin ilk altı yılında Ash, hahamlık görevi için maaş almayıp geçimini seyyar satıcılıkla sağladı. varlığını sürdürdü. 1856'da, yardımsever üye olan Sampson Simson ile cemiyetin gelenekçi tavrına sempati duyan varlıklı Sefaradların yardımlarıyla Allen Street'teki Galler şapeli satın alındı. Sitede haham ailesinin yaşadığı kort da mevcuttu Bet Hamidraş, 1870'lerde büyük miktarlarda Amerika'ya gelen Doğu Avrupa göçmenlerinin sinagogları için bir prototipti. Yeni gelenler, kendilerinden öönce gelen Alman göçmenlerinin sinagoglarını, gerek dinen gerekse kültürel olarak aşina bulmuyordu. hem dilsel hem toplumsal nedenlerle Rus Yahudileri Rus cemiyetlerinden, Alman Yahudilerinin Alman cemiyetlerine kıyasla daha da soyutlanmıştı. Alman Yahudilerinin aksine, Bet Hamidraş'ı kuran Yahudiler dinlerini ve sinagogu yaşamlarının merkezi olarak görmekteydi. Bet Hamidraş'ın içinde Avrupa'daki gibi bir sinagog daha yaratmayı denediler. Bölünme 1859'da, Allen Street'teki binanın kimin temin ettiğiyle ilgili olarak anlaşmazlık baş gösterdi ve bu konu en sonunda kimin "resmi ve onursal yetkili" olduğu konusunda ihtilafa kadar yükseldi. Bu anlaşmazlıkta üyeler taraf tutunca Eisenstein'a göre, Bet Hamidraş Hagadol "toplumsal din" atmosferi sundu, burada Yahudiler "dindarlıkla keyfi birleştirdiler; sinagoglarına ştibel (oda sinagogu) adı verdiler; Kadrimutlak'a bildikleri gibi tapıp formaliteden uzak durmayı arzuladılar; herkesin mevcut olup dualara eşlik etmesini istediler; hepsinden öte düzenli olarak atanan hazan istemediler." Formalite dışı dua hizmetlerine tezat olarak, cemiyet üyeleri titizlikle kaşerut kurallarına uydular ve Pesah için kendilerine yapılan matsaları gözlemleyerek denetlediler. Cemiyet ilk olarak Grand Street ile Forsyth Street köşesindeki binanın en üst katına, ardından Clinton Street'teki adliye sarayına taşındı. 1872'de cemiyet Ludlow Street ve Hester Street köşesinde yeni bir sinagog inşa etti. Her ne kadar biraz "Amerikalılaşmış" olsalar da cemiyet geleneksel kalmaya devam etti. Erkeklerle kadınlar ayrı oturdular, geleneksel dua kitabı okundu Amerikan İç Savaşı sırasında kısa bir süreliğine başarılı etek imalatçılığı yapsa da, parasını kaybettikten sonra hahamlığa geri döndü. ve 1879'da Bet Hamidraş Hagadol yöneticileri New York'tan bir baş haham getirilmesini teklif etti. New York'ta birkaç sinagog ve baş hahamlık için Malbim (Meïr Leibush ben Jehiel Michel Weiser)'i uygun buldular. Bu atama Philadelphia'nın Yahudi Kaydında bildirildi fakat Malbim asla göreve gelmedi. Büyük ölçüde orjinaliyle aynı kalan yapı, kim olduğu bilinmeyen bir mimar tarafından Neogotik stille inşa edildi. Bina, yapım aşamasındayken kilisenin bulunduğu muhitin etnik yapısı, gelen İrlandalı ve Alman göçmenlerle değişmekteydi. Üyelerin kuzeye taşınmasıyla cemiyet binayı 1860'da Alanson T. Biggs isimli bir tüccara sattı. Biggs, binayı bir Metodist kiliseye çevirdi ve 1862'de mülkiyeti Alanson Metodist Episkopal Kilisesi'ne devretti. Başarılı bir dönem geçiren kilisenin 1873'te 572 üyesi vardı. Bu zamandan sonra üye sayısı azalan kilise maddi zorluklarla karşılaştı. 1878'de bina New York City Church Extension and Missionary Society'ye devredildi. Norfolk Street binasının alımından kısa bir süre sonra Church Extension and Missionary Society, muhitin daha çok Yahudi ve Alman olduğunu farkına vardı. 1884'te kilisenin çok büyük ve masraflı olduğuna kanaat getirdiler ve satışa sundular. Tavan açık mavi renkle ve yıldızlarla dekore edildi. Yeni ve varlıklı üyeleri cezbetmenin yanı sıra, cemiyetin amacı önemli bir binayla prestij ve nispeten yeni göçmen olan Doğu Avrupa Yahudilerinin saygısını kazanmak ve ayrıca Lower East Side'daki Yahudilerin Manhattan'daki reform mantalitesindeki Yahudiler gibi "modern" olduğunu göstermekti. Aynı nedenle, Lower East Side'daki birkaç cemiyet ya yeni binalar satın aldı ya da inşa ettirdi. Buna cevaben Bet Hamdiraş Hagadol, yüksek ücretle Avrupa'nın meşhur kantorlarından olan Israel Michaelowsky'yi (veya Michalovsky) 1888'de Bet Hamidraş Hagadol üyeleri arasında bankerler, avukatlar, ithalatçılar ve toptancılar bulunuyordu. Önceden küçük çaplarda değişikliğe uğrayan binada asıl önemli değişiklikler 1890'larda yapıldı. "Muhtemelen Hristiyan motifleri bulunması nedeniyle" binanın ön yüzünda bulunan gül cam kaldırılıp, yine gotik stilli kemerli cam konuldu. Değişikliklerin yapılması için, birçok sinagog üzerinde çalışmalar yapmış olan Alman göçmenlerinin kurduğu Schneider & Herter mimarlık şirketiyle anlaşıldı. 1893'te bakımsızlıktan kaynaklanan "ciddi yapısal sorunlar" tamir edildi. Yapılan işler arasında "ön basamakları stabilize etme, gotik stille yatay destek için payanda ekleme, bodrumdaki orjinal sütunları 15 cm'lik dökme demir kolonlarla değiştirme" yer almaktaydı. Sonradan yapılan renovasyonlarda, bodrum katına inen ahşap merdivenler demir merdivenlerle değiştirildi. İki Davud yıldızı binanın ön dış cephesine yerleştirildi. Bunlardan biri, eski resimde görüldüğü üzere, kemer camın üzerinde, diğeri ise, daha moden olan resimdeki gibi çatının üzerindeydi. Eski fotoğrafta görülen kubbemsi çatı bugün bulunmamaktadır. Ana kapının üzerinde iri harflerle yazılmış İbranice bir panel bulunmaktadır. Orta bölümün üst kısmındaki dekorasyon en azından 1974'e kadar varlığını sürdürdü. Bu arayışa Şearit İsrael cemiyeti hahamı Henry Pereira Mendes tarafından karşı çıkıldı. 1886'da Sabato Morais ile Jewish Theological Seminary of America (JTSA)'yı kuran Mendes, para ve enerjinin JTSA için harcanmasını daha uygun bulmaktaydı. Kuzey Amerika'da güçlenen reformist akımla mücadele eden Mendes'in görüşüne göre, Yidiş dili konuşan hahamlar tutmaktansa, yerli İngilizce konuşan hahamlar tutmak genç nesilleri daha çok cezbedecekti. Amerikan Ortosoks İbrani Cemiyetleri Birliği, Morais'in duruşunu reddedip "Doğu Avrupa'nın önde gelen hahamlarına" bu makam için teklifte bulundu fakat bu kişilerin hepsi teklifi geri çevirdi. En nihayetinde Zvi Rabinovitch ve Jacob Joseph isimli iki aday üzerine odaklanıldı. Litvanya'nın Kroz şehrinde doğan Joseph, Naftaku Zvi Yehuda Berlin'in öğretmenlik yaptığı Volojin Yeşivası'nda eğitim gördü; keskin zekası nedeniyle kendisine Rav Yaakov Harif ("Haham Yakup Keskin") denmekteydi. Kendisi, Yisroel Salanter'in ana takipçilerinden biriydi ve 1883'te Vilna'da magidliğe (vaiz) atandı. Joseph 7 Temmuz 1888'de New York'a vardı ve bu ayın sonunda Bet Hamdiraş Hagadol'da Şabat seremonisiyle göreve başladı. Verdiği konuşma ilgiyle takip edilirken ibadethanede 1500 kişi ve ibadethaneye sığmayan 1000 kişi de dışarıda bulunmaktaydı. Polis güçleri, izdihamı engellemek ve Joseph'in sinagoga girebilmesini sağlayabilmek için ilave birlikler takviye etti. Buna ek olarak başka zorluklarla yüzleşti: idari işler konusunda bir deneyimi veya eğitimi yoktu, başta Joshua Seigel olmak üzere yerli Ortodoks hahamlar onun otoritesini kabul etmedi ve Ortodoks olmayan Yahudiler onu eleştirdi. Sorunların alevlenmesiyle birlikte 1895'te beyin kanaması geçiren Joseph kısmen felç oldu ve 1900'da durumun nüksetmesiyle yatalak hale geldi. 19.yy'ın sonlarında, New York'taki diğer sinagoglar, Rusya, Polonya veya Romanya'nın belirli kasabalarından gelen belli Yahudi zümrelerine hitap etmekteydi. Bet Hamidraş Hagadol ise, kökenleri ne olursa olsun bütün Yahudilere kucak açtı. 20.yy'a girildiğinde Bet Hamidraş Hagadol'un yıllık geliri 5000$ (bugünkü değerle 140.000$) ve Pesah yardımı için sunduğu yıllık erzağın bedeli 800$'dı (bugünün değriyle 22.000$). Fakirlere verilen haftalık bağış 15$ yani bugünün değeriyle 400$'dı. 1901 itibariyle sinagogun yıllık geliri 6000$ (bugünkü değeri 168.000$) ve üye sayısı 150 idi. Joseph'in görevi sırasında Bet Hamidraş Hagadol, Amerika Ortodoks Yahudi Cemiyetleri Birliği'nin kurulmasına yardımcı oldu. 1898 baharında, aralarında Ohav Zedek Cemiyeti, Eldridge Street Sinagogu, Şearit İsrael Cemiyeti ve Bet Hamidraş Hagadol'un da buluduğu 50 New York Ortodoks cemiyeti, örgütün kurulduğu toplantıda yer aldı. 1980'lerde Ortodoks Birliğinde binden fazla üye cemiyet bulunmaktaydı. Joseph, ABD'ye geldiği yıl olan 1888'den 62 yaşında öldüğü yıl olan 1902'ye kadar sinagogun hahamlığını yaptı. Maaşını kaşer işletmelerden gelen vergilerle alacağını düşünen Joseph'in ailesi, bu gerçekleşmeyince fakirliğe sürüklendi. Ölümünün ardından, sinagog kendi mezarlığında ona yer ayırıp karısına 1500$ (bugünkü değerle 40.000$) verdi ve ayrıca karısını ayda 15$ maaşa bağladı. Cenazesine, "ona hakketiği gibi davranmadığından pişmanlık duyanlarla birlikte" 100.000 kişi katıldı. Güçlü bir Anti-Siyonist olan Jaffe, "Theodor Herzl'in vefatını sevinçle karşıladı." 1902'ye kadar cemiyetin başkan yardımcılığını yapan Harry Fischel, ileride damadı olacak olan Herbert S. Goldstein'ın Bar Mitsvasına katılmıştı. JTSA'da Jaffe tarafından hahamlığa atanan Goldstein, Harlem'de Institutional Sinagog'u kurdu. Goldstein, Amerika Ortodoks Yahudi Cemiyetleri Birliği, Amerika Hahamlar Konseyi ve Amerika Sinagog Konseyi'nin başkanlığını yapan tek kişiydi. Nisan 1929'da, Albert Einstein'a Tanrı'ya inanıp inanmadığını soran Goldstein'in telegrafına Einstein şu cevabı vermiştir: "Ben Spinoza'nın, kendisini doğa kanunları harmonisinde gösteren Tanrısı'na inanırım; insanların inancı ve hareketleriyle ilgilnen Tanrı'ya değil." Bet Hamidraş Hagadol'a 1908'de 175 üye aile bulunurken yıllık geliri 10.000$'dı (bugünkü değeri 250.000$). 1909'da sinagog, reformist hahamları protesto etmek için büyük bir miting düzenledi. 1913'te gerçekleştirilen ve Jacob Schiff'in konuk konuşmacı olduğu "tarihi toplu miting"de Young Israel sinagogu için para toplandı. 1919'da üye aile sayısı 110'a düştü. Tanınmış hatiplerden Dr. Benjamin Fleischer, Eylül 1924'te Bet Hamidraş Hagadol'un hahamı olarak seçildi. Bir yandan sinagogun hahamlığını yaparken diğer yandan da Revaluation. Miscellaneous essays, lectures and discourses on Jewish religious philosophy, ethics and history isimli felsefi çalışmasını hazırlayıp 1938'de yayımladı. Ayrıca 1941 askeri tarih eseri olan From Dan To Megiddoyu yazdı. Mayıs 1939'da yanına iki haham daha alarak (ve dördüncü hahamın sekreter olduğu) ABD'deki ilk kalıcı bet dini kurdu. 20.yy'ın başlarından ortalarına kadar cemiyetin finansal durumu sağlam değildi; her ne kadar Norfolk Street binası 1885'te 45.000$'a satın alınıp 10.000$'lik masraf yapıldıysa da Bune ek olarak binanın tadilat masrafları mevcuttu; bundan iki yıl önce mimar George Dress tuvaletleri yeniden düzenledi, 1934'te mimar Philip Bardes, binanın güneydoğu köşesine tuğla ekleme yaptı Aralık 1946'ın sonunda zamanın cemiyet başkanı Abraham Greenwald'ın dediğine göre tadilatlar için acilen 35.000$ (bugünkü değerle 420.000$) bulunmazsa bina yıkılacaktı. Holokost'tan kurtulmayı başaran az sayıdaki poseklerden biri olan Kaunas Getto'su dini liderlerinden Tevrat uzmanı Ephrain Oshry, 1952'de sinagogun hahamı oldu ve 50 yılı aşkın bir süreyle görevde kaldı. Holokost sırasında Nasyonel Sosyalistler tarafından "nesli tükenmiş Yahudi ırkı nesneleri" müzesi için Yahudi kitaplarının saklandığı depoya bekçi olarak görevlendirildi. Oshry, Yahudilerin sıkça sorduğu Nasyonel Sosyalistlerin empoze ettiği ekstrem durumlarda halahaya uygun Yahudi yaşamı nasıl olması sorusuna, bekçiliğini yaptığı kitaplardan yararlanarak responsa yazdı. Bulunup öldürülme pahasına "geceleri gizli ibadet hizmetleri" sunup Pesah için Yahudilerin matsa pişirmesine yardım etti. Bet Hamidraş Hagadol'un hahamı olmak için New York'a gelmeden evvel ilk önce İtalya'daki yetimler için bir yeşiva kurdu ardından Montreal'de başka bir dini okul açtı. Bet Hamidraş Hagadol'da pazar günleri verdiği demeçler o kadar popülerdi ki 1200 sandalyeli ibadethanede insanlar merdivenlere taşmaktaydı. Bu zamanda cemiyetin 1400 üyesi bulunmaktaydı. 19 Haziran 1974'te gözden geçirilen bu talep reddedildi. 1977'de bina yeniden boyanıp onarımdan geçtiyse de bunu takip eden yıllarda eskimeden ve çürümeden kurtulamadı. 1990'ların sonundan bugüne
1997 yazında çıkan bir fırtınayla, binanın iki kat yükseliğindeki ana camı parçalandı, New York Landmarks Conservancy'nin Tehlike Altındaki Binalar fonundan, geçici metal pencere için cemiyete 2500$ verildi, 1999'da National Historical'a yapılan ikinci talep bu sefer kabul edildi ve National Register of Historic Places'a 30 Kasım'da eklendi. National Trust for Historic Preservation, 2003'de binayı tehlike altındaki tarihi site kategorisine ekledi ve bu listedeki tek sinagog oldu. 2008'de bina "kilitlenmiş ve boştu", çatısında delikler vardı ve tavandan plasterler sarkıyordu. Kapanana kadar geçen sürede, "New York'ta tek bir yerde en uzun süreyle Ortodoks cemiyetine ev sahipliği yapan en eski yerdi." 2008 itibariyle Lower East Side Conservancy, binayı bir eğitim merkezi haline getirmek için 4.5 milyon $ toplamaya çalıştı. ABD Eğitim bakanlığınca 215.000$ verildi ve aynı miktar Lower Manhattan Kalkınma Kurum'unca da karşılandı. Bundan birkaç yıl önce Conservancy'ye New York eyaletinden, Şehir Konseyi'nden, Vali Bloomberg'den ve Manhattan ilçe başkanlığından toplamda 980.000$ verileceği sözü verildiyse de bu paralar halen beklenmektedir. Bu grup ayrıca renovasyonun birinci aşaması için özel sektörlerden 400.000$ toplamaya da çalışmaktaydı. Greenbaum liderliğindeki ABD'nin en eski Ortodoks Rus Yahudi cemiyeti'nin üye sayısı 20'ydi ve Henry Street cemiyetinin tesislerini kullanmaktaydı. Kaynakça ;Notlar ;Bibliyografi *Amateau, Albert. Rabbi Ephraim Oshry, 89, religious scholar, dies, Downtown Express, Volume 16, Issue 19, October 7–13, 2003. *American Jewish Committee. , American Jewish Year Book, Jewish Publication Society, Volume 1 (1899–1900). *American Jewish Committee. , American Jewish Year Book, Jewish Publication Society, Volume 2 (1900–1901). *American Jewish Committee. , American Jewish Year Book, Jewish Publication Society, Volume 9 (1907–1908). *American Jewish Committee. , American Jewish Year Book, Jewish Publication Society, Volume 21 (1919–1920). *Austerlitz, Saul. "Synagogues tell story of Lower East Side's past", The Boston Globe, October 28, 2007. *Blondheim, Menahem. "Divine Comedy: The Jewish Orthodox Sermon in America, 1881-1939", in Sollors, Werner. Multilingual America: Transnationalism, Ethnicity, and the Languages of American Literature, New York University Press, 1998. ISBN 978-0-8147-8093-0 *Caplan, Kimmy. "The Ever Dying Denomination: American Jewish Orthodoxy, 1824-1965", in Raphael, Marc Lee. The Columbia history of Jews and Judaism in America‎, Columbia University Press, 2008. ISBN 978-0-231-13222-0 * "In the Nabes Churches get Funds for Fixup", Daily News, June 29, 1998. *Dewan, Shaila K. "Synagogue From 1800's Is Damaged In a Fire", The New York Times, December 7, 2001. *Diner, Hasia R. Lower East Side Memories: A Jewish Place in America, Princeton University Press, 2000. ISBN 978-0-691-09545-5 *Dolkart, Andrew S. National Register of Historic Places Nomination Registration Form, First Roumanian-American Congregation Synagogue, NPS Forms 10-900/10-900a, United States Department of the Interior/National Park Service, October 2, 1997. * *Dunlap, David W. From Abyssinian to Zion: A Guide to Manhattan's Houses of Worship, Columbia University Press, 2004. ISBN 978-0-231-12542-0 *Fleischer, Benjamin. Revaluation. Miscellaneous Essays, Lectures, and Discourses on Jewish Religious Philosophy, Ethics and History, Shulsinger Bros, 1938. *Fleischer, Benjamin. From Dan To Megiddo, Shulsinger Bros, 1941. *Goldstein, Herbert S. Forty Years of Struggle for a Principle: The Biography of Harry Fischel, Bloch Publishing Company, 1928. *Goren, Arthur A. The Politics and Public Culture of American Jews, Indiana University Press, 1999. ISBN 978-0-253-33535-7 *Gurock, Jeffrey S. The history of Judaism in America: transplantations, transformations, and reconciliations, American Jewish History: Volume 5, Taylor and Francis, 1998. ISBN 978-0-415-91926-5 *Gurock, Jeffrey S. "The Orthodox Synagogue", in Wertheimer, Jack. The American Synagogue: A Sanctuary Transformed, Cambridge University Press, 2003. ISBN 978-0-521-53454-3 * "Lower East Side Synagogue Window Destroyed in Windstorm", Jewish Heritage Report, Vol. I, Nos. 3-4, International Survey of Jewish Monuments, Winter 1997-98. * "NY's Landmarks Conservancy Awards Grants to Synagogues", Jewish Heritage Report, Vol. II, Nos. 1-2, International Survey of Jewish Monuments, Spring-Summer 1998. *Karp, Abraham J., "Overview: The Synagogue in America - A Historical Typology", in Wertheimer, Jack. The American Synagogue: A Sanctuary Transformed, Cambridge University Press, 2003. ISBN 978-0-521-53454-3 *Jammer, Max. Einstein and Religion: Physics and Theology, Princeton University Press, 2002. ISBN 978-0-691-10297-9 *Kaufman, David. Shul with a Pool: The "synagogue-center" in American Jewish History, Brandeis University Press, University Press of New England, 1999. ISBN 978-0-87451-893-1 *Landmarks Preservation Commission. , Neighborhood Preservation Center website, February 28, 1967. * "Striving to Preserve Once-Thriving Synagogues", Los Angeles Times, February 14, 1998, p.B-4. *Levine, Yitzchok. "Failed Experiment: New York's Only Chief Rabbi", The Jewish Press, May 28, 2008. * Beth Hamedrash Hagadol, Lower East Side Jewish Conservancy website. Accessed October 14, 2009. *Maffi, Mario. Gateway to the Promised Land: Ethnic Cultures on New York's Lower East Side, Rodopi Publishers, 1994. ISBN 978-90-5183-677-6 *Marcus, Jacob Rader. United States Jewry, 1776-1985, Wayne State University Press, 1989. ISBN 978-0-8143-2186-7 *Mark, Jonathan. "More Renaissance Than 'Remnants'", The Jewish Week, February 10, 2006. *Martin, Douglas. "Ephraim Oshry, 89, a Scholar In Secret During the Holocaust", The New York Times, October 5, 2003. *Mendelson, Joyce. The Lower East Side Remembered and Revisited: A History and Guide to a Legendary New York Neighborhood, Columbia University Press, 2009. ISBN 978-0-231-14761-3 * National Register of Historic Places Nomination, Beth Hamedrash Hagodol Synagogue, NPS Forms 10-300/10-300a/10-301, United States Department of the Interior/National Park Service, March 13, 1974. * National Register of Historic Places Nomination, Beth Hamedrash Hagodol Synagogue, NPS Forms 10-900/10-900a, United States Department of the Interior, National Park Service, June 30, 1999. * National Historic Landmark Nomination, East Midwood Jewish Center, NPS Forms 10-900/10-900a, United States Department of the Interior, National Park Service, January 5, 2006. *, NPS Form 10-900, United States Department of the Interior, National Park Service NRHP Registration Form (Rev. 8-86), June 1, 1995. * Weekly List of Actions Taken on Properties: 11/29/99 through 12/03/99, National Register of Historic Places website. Accessed October 14, 2009. * New York - New York County, p.2, State Listings, National Register of Historic Places website. Accessed October 14, 2009. *, National Trust for Historic Preservation, 2003. *, The New York Times, August 17, 1885, p.8. *, The New York Times, May 10, 1887, p.5. *, The New York Times, July 22, 1888, p.8. *, The New York Times, July 29, 1902, p.9. *, The New York Times, November 17, 1909, p.7. *, The New York Times, October 10, 1921, p.2. *"Jews Celebrate The New Year 5,685; Orthodox and Reform Synagogues Are Crowded for Holiday Services", The New York Times, September 29, 1924, p.8. *"Jewish Court Opened; Four Rabbis, Sitting as Justices, Hear Two Cases", The New York Times, May 10, 1939, p.8. *"Synagogue Needs $35,000; Beth Hamedrash Hagodol Must Repair Building Defects", The New York Times, December 30, 1946, p.13. *Olitzky, Kerry M.; Raphael, Marc Lee. The American Synagogue: A Historical Dictionary and Sourcebook, Greenwood Press, 1996. ISBN 978-0-313-28856-2 *Raphael, Marc Lee. Judaism in America, Columbia University Press, 2003. ISBN 978-0-231-12060-9 *Reichel, Aaron I. "Pioneers of American Jewish Orthodoxy: Mr. Harry Fischel and Rabbi Herbert S. Goldstein", The Commentator, April 18, 2005. *Rischin, Moses. The Promised City: New York's Jews, 1870-1914, Harvard University Press, 1977. ISBN 978-0-674-71501-1 *Sanders, Ronald; Gillon, Edmund Vincent. The Lower East Side: A Guide to Its Jewish Past with 99 New Photographs, Courier Dover Publications, 1980. ISBN 978-0-486-23871-5 *Sherman, Moshe D. Orthodox Judaism in America: A Biographical Dictionary and Sourcebook, Greenwood Publishing Group. 1996. ISBN 978-0-313-24316-5 *Siegel, Jefferson. Rebirth, and reunion, at historic Norfolk synagogue, The Villager, Volume 76, Number 14, August 23–29, 2006. *Sussman, Lance J. New York Jewish History , Jewish History Resources, New York State State Archives. Accessed October 14, 2009. *Tannenbaum, Rabbi Gershon. My Machberes, The Jewish Press, January 24, 2007. *Taylor, Candace. "Lower East Side Is at a Crossroads", The New York Sun, July 17, 2008. * "Religion: Permanent Court", Time, May 15, 1939. *Weissman Joselit, Jenna. New York's Jewish Jews: The Orthodox Community in the Interwar Years, Indiana University Press, 1990. ISBN 978-0-253-20554-4 *Wolfe, Gerard R. New York, 15 Walking Tours: An Architectural Guide to the Metropolis, McGraw-Hill Professional, 2003. ISBN 978-0-07-141185-1

Dış bağlantılar

* Exterior views *, The New York Times, August 23, 1862, p.6. *, The New York Times, July 4, 1904, p.5. *, The New York Times, September 17, 1906, p.9. *, The New York Times, October 10, 1921, p.2.

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.