Francesco Laurana

Kısaca: Francesco Laurana, (d. yak. 1430 - ö. 12 Mart 1502'den önce), Dalmaçya doğumlu heykeltraş ve madalyoncudur. Hırvatistan'da Frane Vranjanin olarak da bilinir. ...devamı ☟

Francesco Laurana
Francesco Laurana

Francesco Laurana, (d. yak. 1430 - ö. 12 Mart 1502'den önce), Dalmaçya doğumlu heykeltraş ve madalyoncudur. Hırvatistan'da Frane Vranjanin olarak da bilinir. Yaşamı ve eserleri Laurana (La Vrana) Venedik Dalmaçya'sında Zara yakınlarında Vrana'da (günümüzde Hırvatistan'da Zadar) doğmuştur. Bir heykeltraşın yanında çıraklık yaptıktan sonra Napoli'de solo kariyerine başladı. Burada Aragonlu V. Alfonso için Castel Nuovo zafer takını yapan bir heykeltraş ekibine katıldı. Alfonso'nun ölümünden sonra (1458) Aix-en-Provence'a Anjou'lu I. René'nin maiyetine çağrıldı. Eski Napoli kralı olan René, maiyetinde olanları temsil eden bir dizi bronze portre madalyon siparişi verdi. 1466 yılında 1471 yılına kadar Laurana Sicilya'da çalışır. Bu döneme ait eserleri arasında Mastrantonio Şapeli, Palermo'da S. Francesco Kilisesinde Pietro Speciale'nin mezarı, Sciacca'da St. Marguerite kilisesinin yan kapısı, Palermo Katedralinde Madonna ve Çocuk heykeli (1471)sayılabilir. Ayrıca şimdi Palermo'da Galleria Regionale Palazzo Abatellis'da bulunan ve Aragonlu Eleanor'u tasvir ettiği düşünülen Noto adlı bir büst de bu dönem çalışmalarındandır. 1471 yılında Napoli'ye dönerek Sta. Barbara Şapelinde Virgin (Bakire) heykelini yapar. 1474-1477 yılları arasında Laurana, akrabası Luciano Laurana'nın çalıştığı Urbino'da üç yıl geçirdi. Daha sonra tekrar Marsilya'ya gitti ve burada Marsilya Katedralinde küçük bir şapel inşa etti (1475-81). Bu Fransa'da tamamıyla Rönesans tarzında ilk yapıdır. Ayrıca St. Lazarus mermer sunağı da atölyesinde yapılmıştır. Laurana Marsilya'da ya da Avignon'da 1502 yılında ölmüştür. Genel bakış 15. yüzyılının en karmaşık ve en belirgin heykeltraşlarındandır. Karmaşık olmasının nedeni değişen çeştili kültürel komplekslerdeki aktiviteleri ve değişen etkilere maruz kalmasındandır. En iyi eserleri, atölye geleneğine uygun olarak diğer sanatçılarla ortak çalışması sonucu ortaya çıkmıştır. Portre büstleri 19. yüzyılın sonlarında bile özellikle ilgi çeken yaratıcı bir bireysellik ortaya koymaktadır. Hernekadar stilistik gelişimini çizebilmek mümkün değilse de son dönemlerinde Fransa'da yaptığı eserleri İtalya'da yaptığı eserlerinde görülmeyen, kuzey realizminin etkilerini taşımaktadır. Notlar * Dış bağlantılar * Some works in the Louvre * Francesco Laurana * 2 works in Detroit * Half-length Bust of the infant Saint Cyricus (Getty Museum); biographic notes

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.