Karahasanuşağı, Elbistan

Kısaca: Karahasanuşağı, Kahramanmaraş ilinin Elbistan ilçesine bağlı bir köydür. ...devamı ☟

Karahasanuşağı, Elbistan
Karahasanuşağı, Elbistan

Bilgikutusu Türkiye köy |isim = Karahasanuşağı |harita2 = Kahramanmaras_Turkey_Provinces_locator.jpg |harita2 boyut = 250px |harita2 açıklama = Kahramanmaraş |harita1 = |harita1 boyut = |harita1 açıklama =
|harita = 
|harita boyut = 
|harita açıklama = |lat_deg = |lat_min = |lat_sec = |lat_hem = K |lon_deg = |lon_min = |lon_sec = |lon_hem = D |rakım = |yüzölçümü = |nüfus = 1622 |nüfus yoğunluğu = |nüfus_ref = [1] |nüfus_itibariyle = 2000 |alan kodu =0344 |posta kodu = 46300 |bölge = Doğu Anadolu |il = Kahramanmaraş |ilçe = Elbistan
|Köy Muhtarı =İbrahim Aktaş
|websitesi = [2]


Karahasanuşağı, Kahramanmaraş ilinin Elbistan ilçesine bağlı bir köydür.

Tarihi

Köyün halki Kürt ve sunni.

1200`lü yıllarda Anadoludaki başı bozukluklar sırasında URFA -SiVEREK yörelerinde yasayan KARAKEÇİLİ asiretinin küçük bir obası MOĞOL askerleri tarafından abluka altına alınır. Askerler aşiret ile bir meselelerinin olmadığını sadece gecelemek istediklerini açıklarlar. Bu istek zaten güçsüz olan bu obayı rahatlatır. Ancak olayın boyutu gece degişir. Gecelemek için geldikleri bu obanın güçsüzlüğünden yararlanmak isteyen Moğol askerleri oba beyinden kendilerine kadın verilmesini isterler. Bu durum karşısında aşiret üyeleri ne yapacaklarını düşünüp karar verirler. Gece askerlere bol oranda içki içirilir. Kadın kılığında yürekli delikanlılar seçilir ve çadıra gönderilir. Biraz sonra bu küçük MOĞOL müfrezesinden geriye et yığınları kalmıstır. Ancak bu durumda orada daha fazla kalamayacaklarını anlayan bu küçük oba adaleti ve insanlarını koruması ile ünlü DULKADİROĞLU BEYLİĞİNE sığınmaya karar verirler ve göç ederler. Gece çadırlarını söküp düşerler yollara. İlk durakları Dulkadiroğulları beyliğinin başkenti olan BESNi`dir. BESNİ o zamanlar büyük bir şehir ve de DULKADiROĞLU BEYLİĞİNİN başkentidir. Dulkadir beyi yeni gelenleri ağırlar ve kendilerini güvende hissetmeleri için KARAHASAN`ı özel hizmetine alır. Ancak işler düşünüldüğü gibi yürümez. Moğol baskıları DULKADİOĞLU BEYLİÄžİ içinde dayanılmaz bir hal almaya başlayınca DULKADİROĞLU BEYLİÄžİ ELBİSTAN`a yerleşmeye karar verir. ELBİSTAN artık DULKADİROĞLU BEYLİĞİ`nin başkenti olur . Beraberindekilerle buraya yerlesen DULKADİROĞULLARI daha önce de kendilerine ait olan bu bölgede bazı yeni düzenlemeler yaparlar. Bu arada KARAHASAN`ı şu anda yerlesik bulunduğumuz bölgeye uç beyi olarak gönderirler. KARAHASAN`ın görevi bu bölgeye gelip giden göçerlerin icarını toplamak ve yerleşik durumdakilerden gerekli olan verginin tahsili v.s. işleri DULKADİROĞLU beyi adına yapmaktı.

KARAHASAN bu bölgenin yapısını ve gelirini gördükten sonra fikrini değiştirir. Kendi adına hareket etmeye baslar. Ancak bu durumda DULKADİR beyini de göz ardı etmez. Vergi ve icar gelirlerini alamayan DULKADİR beyi haber salar ve derhal göndermesini ister. Ancak KARAHASAN gelen habercilerle bol oranda hediye gönderip şu ricada bulunur. a€žBey bize evladım der idi ve bizde onu öz peder bilirdik eğer bunlar doğru ise müsaade etsin ben ve obam bundan sonra burada yaşıyalım emirleri başımız üzere“ der. Bu güzel sözlere bir cevap bulamayan bey kabul eder . Artık Elbistandan başlayarak Malatya- Sivas -Adıyaman üçgeni üzerindeki SÖĞÜTLÜ ÇAYI ve çevresi KARAHASAN`ın toprağı olmuş olur. KARAHASAN`ın ilk yerleştiği yer şu anda Kistik köy sınırları içinde olup kendisine ve obasına ait olduğu tahmin edilen yaklaşık 50 veya 60 mezar bulunmaktadır .

1515 yılında YAVUZ SULTAN SELİM Çaldıran savaşına giderken Şah İsmail taraftarı olduğuna inandığı DULKADİROĞLU BEYLİĞİNİ cezalandırmak için Elbistan üzerine yürümüş ve Elbistan ovasında yaklaşık 40.000 kelle kesmiştir. DULKADİROĞLU BEYLİĞİ`nin aile efradının bir kısmı atlarının nallarını ters çakıp kaçmayı başarmıştır. Şu anda KIRŞEHIR dolaylarında yaşamaktadırlar . KARAHASAN`lılar bu durumda kendi adamlarını kendi bayrağı altında toplayıp direk YAVUZ`un huzuruna çıkarlar. Kendilerinin Şİİ ve ALEVİ olmadıklarını ve OSMANLIYA bağlı oduklarını beyan edip aile efradı ve adamları ile emrinde olduklarını söylerler . YAVUZ bu biatı kabul eder. Topraklarında güvenliği sağlamalarını, Şiiliğe meydan vermemelerini emreder. İste bu dönem gerçekte alevi olan KARAHASAN ile diger aşiretleri karşı karşıya getiren dönemin başlangıcıdır.

Karahasan Osmanlı Devletinin desteğini arkasına alınca artık yeteri güç sahibi olmuş ve bölgede bulunan diğer insanlar üzerinde baskı kurmaya baslamıştır. İlk önce bölgeyi devamlı olarak kullanan yarı göçebe durumdaki SADAKA`ları (HIRİSTIYAN dinine mensupturlar) bu bölgeden atar. Ancak çevre aşiretlerle aralarının iyi olmaması KARAHASAN`lıları güvenlik açısından yerlerini değiştirmeye zorlar. Sırası ile önce şu anda LALLOLAR olarak adlandırdığımız bölgeye yerleşirler. Daha sonra KARAHASANUŞAĞI köyüne yerleşirler. Karahasanuşağı köyünün şu anki yerinde sırası ile HİTİT - ROMA - BİZANS - SADAKA ve ERMENİLER yaşamıştır. .Köyün kuruluş tarihi tam olarak bilinmemekle beraber 1500 lerin sonuna doğru (1600 lere doğru) yerleşik hayata geçildiğine dair tarihi belgeler bulunmaktadır. Ancak daha öncesinde bu bölgede yerleşik olarak KARAHASAN`lıların izine rastlanmamaktadır. KAYNAKLAR: 1- DULKADİROĞLU BEYLİÄžİ tarihi. 2- İbrahim RİJVANOĞLU (Doğu anadolu ve aşiretler adlı eseri) 3- Mehmet Emin ZEKİ (Irak eski Dışişleri Bakanı) . 4- Maraş Tahriri Defteri (1563 tarihinde Karahasanlıların yerleşik olmadığı.) 5- Köyümüzün en yaşlı insanı 127 yaşında vefat eden Rahmetli MOMO DOĞAN` ın ile 1972 de yapılan röportaj. 6- Şu anda Karahasan`ın mezarından alınan yazılar üzerinde bir çalışma yapılmaktadır. Sonuçlar alınınca yayınlanacaktır.

Kültür

Köyün gelenek, yemekleri icli kofte sarma loba

Coğrafya

Kahramanmaraş iline 213 km, Elbistan ilçesine 51 km uzaklıktadır.

Nüfus

|- 
Yıllara göre köy nüfus verileri
2007
2000 1622 1997 1497


Ekonomi

Köyün ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalıdır.birde koruculuk(:

Muhtarlık

Yerleşim yerinin köy tüzel kişiliği alması ile birlikte köyün tüzel kişiliğini temsil etmesi için köy muhtarlık seçimleri de yapılmaktadır.

Seçildikleri yıllara göre köy muhtarları: bgcolor="#aaaaaa" bgcolor="#dddddd"

bgcolor="#dddddd" | bgcolor="#dddddd" | bgcolor="#dddddd" | bgcolor="#dddddd" |
Seçim Yılı Muhtar
2004 İbrahim Aktaş
1999
1994
1989
1984


Altyapı bilgileri

Köyde ilköğretim okulu vardır. Köyün içme suyu şebekesi vardır ancak kanalizasyon şebekesi yoktur. Ptt şubesi ve ptt acentesi yoktur. Sağlık ocağı vardır ancak sağlık evi yoktur. Köye ayrıca ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde elektrik ve sabit telefon vardır.

Linkler



köy-taslak Elbistan belde ve köyleri

Kaynaklar

Vikipedi

Bektaşi - 1 yıl önce
Yazınızda sadakaların Hristiyan dinine mensup olduğunu yazmışsınız bunu kanitlar belge varmı peki

Bektaşi - 1 yıl önce
Çünkü sadakaların atmalı olduğu nu araştırırsanız göreceksiniz ve din olarak Müslüman olduklarını yalan yanlış bilgi kirliliği yapmışsınız lütfen iyi araştırıp yazınızı düzeltiniz

Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.