Karamanlılar (Rum Ortodoks)

Kısaca: Karamanlılar Türkiye-Yunanistan Nüfus Mübadelesi'nden önce Anadolu'nun Karaman bölgesinde yaşamış Ortodoks inancına mensup Türk dilli halktır. Anadolu'daki belli başlı Karamanlı yerleşim merkezleri Mersin'in Tarsus ve Anamur ilçesi ve Konya'nın Sille kasabası, Ermenek, Karaman-Madenşehri, Ereğli, Aksaray'ın Güzelyurt ilçesi, Niğde merkez ve köyleri, Bor, Kemerhisar, Ihlara, Malakopi (Derinkuyu), Prokopi (Ürgüp) ilçesi,Alanya ve Yozgat ve ilçeleri, Amasya, Kırıkkale,Keskin ve Kayseri idi. ...devamı ☟

Karamanlılar (Rum Ortodoks)
Karamanlılar (Rum Ortodoks)

}
İncesu (Kayseri)
İncesu (Kayseri)
] Karamanlılar Türkiye-Yunanistan Nüfus Mübadelesi'nden önce Anadolu'nun Karaman bölgesinde yaşamış Rum Ortodoks dinine mensup Türkçe konuşan bir halktı. Fatih Sultan Mehmet devrinde Karamanoğlu Beyliği'nin fethinden sonra bu beylik ahalisinden olup İstanbul'un Yedikule semtine iskan edilen Rumlar Rumca bilmeyip Türkçe konuştukları için, Türkçe konuşan Anadolu Rumlarına genel olarak "Karamanlı" adını vermek adet olmuştur. Anadolu'daki bellibaşlı Karamanlı yerleşim merkezleri Mersin'in Tarsus ve Anamur ilçesi ve Konya'nın Sille kasabası, Ermenek, Karaman-Madenşehir, Ereğli, Aksaray'ın Güzelyurt ilçesi, Niğde merkez ve köyleri, Bor, Kemerhisar, Ihlara, Malakopi (Derinkuyu), Prokopi (Ürgüp) Burdur ili Karamanlı ilçesi,Alanya ve Yozgat ve ilçeleri, Amasya, Kırıkkale,Keskin ve Kayseri idi. Bölgede Türkçe konuşan Hıristiyan halktan en erken 15. yüzyıla ait kaynaklarda söz edilmektedir. Kökenleri muğlaktır. Hıristiyanlığı benimsemiş Türkler mi, yoksa Türk dilini benimsemiş yerli Hıristiyanlar mı oldukları tartışılmıştır. Rum alfabesi ile yazılmış Türkçe metinlere "Karamanlıca" adı verilir. Bölgede halen çok sayıda Karamanlıca mezar taşı ve kilise yazıtlarına rastlanmaktadır. İstanbul-Yedikule'deki cemaatten kaynaklanan Karamanlıca elyazmaları 15. yüzyıldan itibaren görülür. Karamanlıca ilk matbu eserler 1718'den itibaren İstanbul'da basılmıştır. 18. yüzyılda basılan eserlerin çoğu dini nitelikte iken, 19. yüzyılda basıldığı tesbit edilebilen 500'ü aşkın Karamanlıca kitap arasında ise tarih kitapları, romanlar ve diğer dünyevi konular yer tutar. Kula'lı gazeteci-yazar Evangelinos Misailidis'in 1871'de Rum harfleriyle yayımladığı Temaşa-i Dünya ve Cefakar u Cefakeş adlı romanı Türkçenin seyahat-macera türündeki ilk romanı sayılmaktadır. 20. yüzyıl başlarında Karamanlıca günlük gazeteler de yayımlanmıştır. 1923 Lozan Antlaşmasına ekli protokol hükümlerince Türkiye'de yaşayan yaklaşık 193.000 Karamanlı, Rum sayılarak zorunlu nüfus değişimine tabi tutulmuşlardır. Büyük bir bölümü hiç Rumca bilmeyen Karamanlılar Yunanistan'daki yaşama kültürel uyum sağlamakta ciddi zorluklarla karşılaşmışlar ve yakın yıllara kadar evlerinde Türkçe konuşmaya devam etmişlerdir. Günlük Yaşam 1551 'de İstanbul'a gelen gezgin Nicolas de Nicolay, Karamanlıların Yedikule yakınlarında büyük bir mahallede oturduklarını, geçimlerini ticaret ve zanaatla sağladıklarını, özellikle kuyumculuk ve işlemecilikte çok yetenekli olduklarını belirtir. Dükkanlarının Kapalıçarşı yakınında olduğu anlaşılmaktadır. Nicolay'a göre Karamanlı kadınlar diğer Rum kadınları gibi, hamama gitme ve kilise ziyareti dışında, sokağa nadiren çıkarlar. Evlerinde nakış işlemekte ustadırlar. Bu işlemeleri Kapalıçarşı'da ve pazarlarda satılır. Dar gelirli Karamanlı kadınlar geçimlerini sokaklarda yumurta, piliç, peynir ve sebze satarak kazanırlar. Karamanlılar, aynı dinden oldukları için Rum-Ortodoks patriğine tabidirler.Ama Rum ortodoks Patrikhanesi Ortodoks Türk cemaati ve kilisesini tanımamaktadır. Eremya Çelebi Kömürcüyan da 17. yüzyılda Karamanlıların Yedikule'de suriçinde oturduklarını belirtir. Bunlar Rum oldukları halde Rumca bilmezler ve Türkçe konuşurlar diye yazar. Süreç içinde Karamanlılar Yedikule'den Fener, Cibali, Tahtakale, Kumkapı semtlerine ve Rumların yaşadığı diğer mahallelere dağılıp yerleştiler. Karamanlıların büyük çoğunluğu İstanbul'da ticaretle uğraşırlardı. Niğde'nin Kurdonos Köyü'nden gelenler sabun tüccarı, Aravan'dan gelenler kuruyemişçi, Uluağaç'tan gelenler kabzımal, Niğde'den gelenler zahireci ve peynirci, Fertek'ten gelenler beratlı şarapçı idiler; Ürgüp'ün Sinasos Köyü'nden gelenler havyar ve tuzlu balık ticareti, Kayserililer pastırma ve sucuk ticaretiyle uğraşırlardı. Dükkanları Eminönü'nde ve Galata'daydı. İstanbul'daki Karamanlılar, Tanzimat'tan sonra kurdukları yardımsever dernekler kanalıyla köylerinin kalkınması için kayda değer çabalar harcamışlardır.Günümüzde ise İstanbulda tamamen asimile olan karamanlılar cemaati yanlızca Mersin ve Tarsusta bir kaç mahalleden oluşan öbekler halinde yaşamlarını sürdükmektedirler.En büyük cemaatlari ise yine Mersin çamlıbel ve pozcu semtlerinde ikamet etmektedirler.Kentte ibadet için kullandıkları 5 ev kilisesi (şapel) bulunmaktadır.Onlar içinde en kutsal yerlerin başında Silifke yakınlarındaki aya-tekla (meryemlik) kilisesi başta gelmektedir. Bağımsız Türk Ortodoks Patrikhanesi 1921 yılında Kayseri'de kurulmuştur.Anadolu'da cemaat kalmamıştır.193.000 Karamanlı Ortodoks'un Yunanistan'a gönderilmesinden sonra aslen Akdağmadeni doğumlu Baba Eftim isimli Keskin Metropoliti Karamanlı Ortodoks papaz Atatürk'ün özel izniyle İstanbul'a ailesiyle birlikte yerleştirilmek suretiyle mübadeleden muaf tutulmuşlardır.Baba Eftim ve ailesi Galata ve Tophane semtlerinde Fener rum ortodoks patrikhanesine rakip olarak kendi patrikhane ve kiliselerini kurmuşlardır.Fakat cemaati olmayan kilise çok uzun ömürlü olmayacaktır.Bunun üzerine Moldova'dan 60-70 kadar öksüz Gagavuz çocukları İstanbul'a Türk Ortodoks cemaat oluşturulsun diye getirilmişlerdir.Fakat bu çocuklar da büyüyünce İslam dinine geçerek Müslümanlarla evlenip asimile olmuşlardır.İlk Türk Ortodoks patriği Baba Eftim,daha sonra oğlu Turgut Erenerol ve kardeşi Selçuk Erenerol'dur.Kilise basın sözcüsü ve rahibesi Sevgi Erenerol yönetimi üstlenmiştir. T.B.M.M ilk dönem Eskişehir milletvekllerinden aslen Bodrumlu olan İstamat Zihni Özdamar ortodoks Türk,Karamanlı kökenlidir. Ayrıca bakınız * Karamanlıca Linkler * From Cappadocia

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.

Karamanlılar (Rum Ortodoks) Resimleri

Karamanlılar
2 yıl önce

Karamanlılar veya Karaman Rumları, Türkiye-Yunanistan nüfus mübadelesinden önce Anadolu'nun Karaman bölgesinde yaşamış Ortodoks inancına mensup Türk dilli...

Karamanlılar, 1551, 17. yüzyıl, 1924, Anadolu, Antik Yunanca, Eminönü, Eremya Çelebi Kömürcüyan, Fener, Fetret devri, Galata
Emirşah, Anamur
6 yıl önce

Ortodoks nüfusun Rum mu olduğu yoksa Türk Ortodoks (Karamanlı)mı olduğu bilinmemektedir.Mübadele ile birlikte yöre Rumları gemilere binerek Kıbrıs üstünden Rodos...

Evangelinos Misailidis
6 yıl önce

Evangelinos Misailidis (Ευαγγελινός Μισαηλίδης), (1820-1890) Karamanlı (anadili Türkçe olan Ortodoks Osmanlı İmparatorluğu vatandaşı) yazar ve gazeteci. Manisa'nın...

Evangelinos Misailidis, Karaman, Karamanlıca, Ortodoks, Osmanlı, Taslak, Türk, Yazar, Ortodoks Patrikhanesi, Anatoli
Urumlar
2 yıl önce

Gürcistan'da Parmaksız (Tsalka), Rusya, Kazakistan ve Yunanistan'da yaşayan Rum Ortodoks Helen halkı. “Kırım’ın 1779-80 yıllarında, Rus Çarlığı’nın Hristiyan...

Türkiye-Yunanistan Nüfus Mübadelesi
2 yıl önce

olduğu için Rum denilenlerin arasında, Türkçeden başka dil bilmeyen ve konuşmayan Türk Ortodoks Hristiyan Gagavuzlar ile Karamanlı Ortodokslar, Yunanistan'dan...

Türkiye-Yunanistan Nüfus Mübadelesi, Sedat Alp, Karaferye, Dido Sotiriyu, Urla, Necati Cumalı, Kaylar, 1923, Anadolu, Batı Trakya, Bozcaada
Anamur
2 yıl önce

yöredeki Rum Ortodoks ve Karamanlılar Kıbrıs üzerinden Yunanistan'da Atina'nın Nea Ionia semtine göç ederek yerleşmişlerdir. Göç edenlerin kaç tanesi Rum kaç...

Anamur, Mersin, 1867, 1869, 1877, 1995, 2000, Adana, Ankara, Asurlular, Aydıncık, Mersin, Bizans
II. Mehmed
2 yıl önce

Fatih, Rum Ortodoks Patrikhanesi, Ermeni Patrikhanesi ve Yahudi hahambaşı bulunmasına izin verdi. 6 Ocak 1454’te Yorgo Skolaris'i yeni Ortodoks patriği...

Fatih Sultan Mehmed, Osmanlı İmparatorluğu, Atatürk, Tarih
İstanbul'un fethi
2 yıl önce

2 ilâ 3 metre genişlikteydi ve 20 kapısı, 172 kulesi bulunmaktaydı. Rum Ortodoks Patrikhanesi'nin bulunduğu yerde de bir iç kale bulunuyordu. XIV. yüzyılda...