Kürdîlihicazkâr

Kısaca: Kürdilihicazkâr, Klasik Türk müziğinde rast perdesinde bir şed makam. Kürdî makamının Rast perdesine göçürülmüş şeddidir ve İnici bir makamdır. ...devamı ☟

Kürdilihicazkar (Kürdili Hicazkar), Klasik Türk müziğinde rast perdesinde bir makamır.

Kürdilihicazkar, Hacı í‚rif Bey tarafından yapıldı ve onun devrinden günümüze kadar şarkı formunda çok kullanılan makamların başında geldi. Makam, Kürdi makamının bir tam ses peste rast (``sol``) perdesine aktarılmış şeklidir.

Güçlüsü 4. derecesi olan çargah (``do``) perdesidir, niseb-i şerife sayısı, kürdide olduğu gibi 9`dur. Donanımına ``si``, ``mi``, ``la`` için 3 tane küçük mücenneb bemolü konur (kürdi, nim hisar ve nim zengule için). Orta sekizlisindeki sesleri tizden pese doğru şöyledir: gerdaniye (``sol``), acem (``fa``), nim hisar (``mi`` b), neva (``re``), çargah (``do``), kürdi (``si`` b), nim zengule (``la`` b) ve rast.

Dizisinin seyri inicidir. Kürdilihicazkar, başka şekillerde de kullanılmış ve ``hicazkar-kürdi`` de denmiştir. Kürdilihicazkar adının, hicazkar makamındaki segah perdesinin kürdi olmasından dolayı ortaya çıktığı anlaşılmaktadır. Çeşitli eserlerde, hicazkar ve kürdi dizisi veya hicazkar dörtlüsünün karışımı görülür. Bundan başka, makamda çok defa neva üzerinde uşşak geçkisi yapılması bir gelenektir. Böylece nim hisar perdesi koma bemolü alarak dik hisar olur. Hicazkar geçen yerlerde de ``la`` bekar ve ``fa`` bakiyye diyezi (evc) ile ``si`` koma bemolü (segah) yapılır.

Ayrıca bakınız



Linkler



Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.