''Macera'' 1960 İtalya - Fransa ortak yapımı psikolojik drama filmidir. Özgün adı ''L'Avventura'' dır. Uluslararası yarışma ve festivallerde ''The Adventure'' adı ile gösterime sunulmuştur. Film 1972 yılı başında Sinematek'te ''Serüven'' adıyla gösterilmiştir.

Macera (film, 1960)

Macera 1960 İtalya - Fransa ortak yapımı psikolojik drama filmidir. Özgün adı L'Avventura dır. Uluslararası yarışma ve festivallerde The Adventure adı ile gösterime sunulmuştur. Film 1972 yılı başında Sinematek'te Serüven adıyla gösterilmiştir. Senaryosunu Michelangelo Antonioni 'nin yazıp yönettiği filmin baş rollerinde Gabriele Ferzetti ve Monica Vitti oynamışlardır. 1960 Cannes Film Festivali'nin açılış filmi olan L'Avventura'ya bu festivalde "Jüri Özel Ödülü" verilmişti. Bu filmden sonra yönetmen Antonioni'ye ve aktrist Monica Vitti'ye de uluslararası şöhretin kapıları açılmış oldu. "L'Avventura" ve aynı yıl gösterime giren Federico Fellini'nin Tatlı Hayat'ı (La Dolce Vita) (1960) ve Jean-Luc Godard'ın Serseri Aşıklar'ı (À bout de souffle 1960) birlikte sanat sinemasında yeni bir çağın başladığını haber veriyorlardı. Bu film Michelangelo Antonioni 'nin II. Dünya Savaşı sonrası İtalyan burjuvasının iletişimsizliğini, boşlukta kalmalarını, tedirginliklerini, sıkıntılarını ve bir türlü mutluluğu bulamamalarını, aşklarının sürekli olmayışını irdelediği üçlemesinin ilk filmidir. Gayriresmi olarak "İletişimsizlik Üçlemesi" de denen üçlemenin diğer iki filmi La Notte (Gece)(1961) ve L'Eclisse (Batan Güneş) (1962)'tir (Bazı eleştirmenler bu üç filme Il Deserto Rosso (Kızıl Çöl) (1964)'yu da dahil ederler) Roma'lı bir grup zengin insanın Sicilya açıklarındaki minik ve ıssız bir volkanik adaya yaptıkları yat gezisi sırasında aralarından bir kadının birden bire ortadan kaybolması ve sonrasında aramalara canla başla katılan bu insanların yavaş yavaş ilgisizleşerek kendi dünyalarına dönmeleri konu edilmektedir. Ağır tempolu bu filmin klasik bir dramatik anlatımı yoktur, ortada bir macera filan da yoktur, hatta filmde hiçbirşey olmaz. Bu nedenle Cannes'daki ilk gösteriminde filmi anlamayan bazı seyirciler tarafından önce yuhalanmıştı. Ancak eleştirmenler ve jüri üyeleri Antonioni'nin bu yepyeni üslubunun hemen farkına vararak sinemanın görsel anlatım diline getirdiği yenilikten ötürü filme "jüri özel ödülü" vermişlerdir. Film aynı zamanda "Altın Palmiye" ye de aday gösterilmişti. Ayrıca Antonioni ve Vitti BAFTA'ya aday gösterildiler. Antonioni'ye ayrıca İngiliz Film Enstitüsü (BFI) tarafından "Sutherland Trophy" ödülü verilmiştir. == Oyuncu kadrosu == * Gabriele Ferzetti ... Sandro * Monica Vitti ... Claudia * Lea Massari ... Anna * Dominique Blanchar ... Giulia * Renzo Ricci ... Anna'nın babası * James Addams ... Corrado * Dorothy De Poliolo ... Gloria Perkins * Lelio Luttazzi ... Raimondo * Giovanni Petrucci ... Prince Goffredo * Esmeralda Ruspoli ... Patrizia * Jack O'Connell ... Adadaki yaşlı adam * Angela Tommasi Di Lampedusa ... Prenses * Franco Cimino * Prof. Cucco ... Ettore * Giovanni Danesi == Antonioni'nin filmdeki karakterleri == Herhangi bir akıma sokulamayan, kendine özgü bir sineması olan Antonioni'nin filmlerinin genel karakteri olan şiirsellik ve varoluşçuluk ilk önemli filmi ve kimilerine göre başyapıtı sayılan "L'Avventura" da da çok belirgindir. "Macera" filmindeki karakterlerin (genelde diğer filmlerine de uygulanabilir) özellikleri şöyle özetlenebilir: * Bu karakterler zengin ama aylak insanlardır, çalışıp ürettikleri pek görülmez. Bir hedefleri veya amaçları olmayan parazitlerdir. * Yozlaşmış ve çöküntünün eşiğinde insanlardır (Decadent) * Zayıf kişiliklidirler. Kötümserdirler. * Bedensel zevkler peşinde koşan nefislerine düşkün insanlardır ancak aradıklarını bir türlü bulamazlar. * Zevk peşinde koşmak onlar için varoluşlarının ölümcül sıkıcığından kısa bir süreliğine de olsa uzaklaşma imkanını verir. * Bu tembel ve verimsiz karakterler sadece endişelerinden kurtulmaya çalışırken aktif hale geçerler. * Birbirleri ile iletişim kurmak için başvurdukları tek yöntem sekstir. * Sevgi hakkında konuşurken sığ ve yapaydırlar. Aşktan bahsederken bile sarfettikleri aşk kelimelerinin sevgiyle ilgisi yoktur, adeta zaman öldürmek için oynanan bir oyun gibidir. Onların sevme sevilme olasılıkları hiç yoktur. * Bıkkınlık ve can sıkıntılarından kaçmak için birbirlerine uzanırlar ama sonunda yine can sıkıntısına boğulurlar. * Kazara mutluluğu ucundan yakalasalar bile bir an önce onu tekrar yitirmek için çabalarlar. * Erkekler güvenilmez ve duyarsızdırlar. Kadına bağlanmak istemezler, sadık değillerdir. * Kadınlar ise daha anlayışlı, bağışlayıcı ve duygusaldır. (Belki de kadını bu şekilde yücelttiği için Antonioni'ye "kadın yönetmeni" de denmektedir) == Kaynaklar == == Dış bağlantılar == * * Roger Ebert'in L'Avventura eleştirisi (İngilizce)

Kaynaklar

Vikipedi

Yanıtlar