Niccolo Paganini

(1782-1840) Gelmiş geçmiş en yüce keman virtüözü olan Paganini, baş döndürücü çevikliği, son derece duygusal yorumu ile inanılmaz bir müzisyendir. Yeteneği öylesine olağanüstüdür ki, şeytanla işbirliği yaptığı inancı yayılmıştır. Teknik olarak çağının çok ilerisindedir. Bugün bile eşliksiz keman için yazdığı 24 Caprices'i (kapris) tek resitalde seslendirecek ustalıkta kemancı sayısı çok azdır. Özellikle 24. Kapriçyo'nun teması, üstüne en çok çeşitleme yapılmış tema olarak müzik tarihine geçmişti

Niccolo Paganini

(1782-1840) Gelmiş geçmiş en yüce keman virtüözü olan Paganini, baş döndürücü çevikliği, son derece duygusal yorumu ile inanılmaz bir müzisyendir. Yeteneği öylesine olağanüstüdür ki, şeytanla işbirliği yaptığı inancı yayılmıştır. Teknik olarak çağının çok ilerisindedir. Bugün bile eşliksiz keman için yazdığı 24 Caprices'i (kapris) tek resitalde seslendirecek ustalıkta kemancı sayısı çok azdır. Özellikle 24. Kapriçyo'nun teması, üstüne en çok çeşitleme yapılmış tema olarak müzik tarihine geçmiştir.

Brahms, Rahmaninof, Blacher, Lutoslawski, Şnitke, Ernst ve Rochberg gibi besteciler kendi çağlarına, kendi akımlarına göre Paganini temasını çeşit-lemişlerdir. Paganini, ne Berlioz gibi büyük orkestraların bestecisidir ne de Chopin gibi minyatür müziğin ustasıdır. Oysa tarih boyu yaşamış her türlü çalgı yorumcusunun en üstünüdür. Temelde virtüozitesi yaratıcılığa dayanır. Müziğinin dış görünüşündeki buzlu pırıltılar, Romantik armonideki sıcakkanlı yapının ters çevrilmişi gibidir. Romantik ısıyı şeytansı bir çerçeveye yaraştırır. Piyanonun gündeme geldiği, en duyarlı çalgı olarak saygı gördüğü günlerde keman ile cambazlık yapan bir besteci, büyük ilgiyle karşılanır. Bu nedenle onun keman yapıtlarını, örneğin 24 Caprices'ini Schumann ve Liszt piyanoya uyarlamışlardır.

Liszt'in Etudes d'execution transcendante adlı yapıtları, Paganini'nin çalışmalarını örnek alır, piyanoda onlara koşut gelişir. Her birinde yaratıcı enerji, parlak bir teknik, soluksuz bir yorum egemendir, Niccolo Paganini, 27 Ekim 1782'de Genoa'da doğar. Babası tersane işçisidir; aynı zamanda keman çalar ve oğluna ilk dersleri verir. Niccolo on bir yaşına geldiğinde usta bir kemancı olmuştur. Çevresindeki tüm ünlü keman öğretmenleri ona parasız ders verirler. İlk turnesini on üç yaşında yapar. Bu arada kendi yeteneğine uygun, zor yorumlanacak yapıtlar besteler. Yalnız keman değil, gitar, viyola ve mandolin de çalar. 1805-1813 arasında Lucca Prensesi'nin müzik yönetmeni olur.

Paganini'nin içkisi ve kumarı da ünlüdür. Elde ettiği büyük başarılar, onu kumara ve içkiye alıştırır. Kumarda her şeyini hatta kemanını bile yitirir. Zengin bir işadamı, ona Guarnerius yapımı bir keman armağan eder. Sonradan Stradivarius ve Amati yapımı kemanlara da sahip olur. Bu kemanlar onun hazinesidir. Yirmi üç yaşına geldiğinde konserlerini azaltır. 1824'te bir başka bunalıma girer. 1827'de iyileşip Avrupa turnelerine çıkar. Avusturya, Almanya, Fransa'ya gider. Paris ve Londra'da ilk sahneye çıkışı 1831 tarihlidir. 1833'te Paris'te Berlioz'a, içinde viyola solo olan bir senfonik yapıt ısmarlar. Sonuç, Harold en Italie'dir. Ancak Paganini bu yapıtı hiçbir zaman seslendirmez. 1834'ten sonra konserlerini çok azaltır. Gırtlak kanserinden hasta düşer ve 27 Mayıs 1840 tarihinde Nice'te ölür.

Paganini'nin müziği, kendi yorumuna göre yazılmış çok zor yapıtlardan oluşur. Bu yapıtlar öylesine kıvraklık, dinamizm ve üstün bir hüner gerektirir ki halk, onun bedenine şeytanın girdiğine inanmıştır. Fiziksel görünümü de, kemikli yapısı ve sinirli davranışlarıyla şeytansı bir imgeyi çağrıştırır. Bu inanç ölümünden sonra da sürer. Paganiini'yi kutsanmış toprağa gömmezler. Oradan oraya taşınan cesedi, 1926 yılına dek belli bir gömüte yerleştirilemez.

Paganini'nin bestelerinin çoğu teknik beceri gösterisidir. Konçertoları, kaprisleri ve oda müziği çalışmaları vardır. Yapıtlarının çoğu zamanında basılmamıştır. Paganini'nin çalış tekniğindeki şeytansı tılsım, uzun yıllar çözülememiştir. Armonikleri kullanmaktaki öncülüğü, kemanını değişik tınılar elde etmek için akort edişi, yay tekniğindeki ustalığı, staccato (sesleri bağlamadan noktalı çalmak) ve pizzicato (yaylı çalgıları yay ile değil, tellerini parmakla çekerek çalmak) yöntemini yaygınlaştırması Paganini'ye özgü, daha önce hiç duyulmamış yeniliklerdir. Kemandaki doğru tonlaması, net ve temiz sesleri yine onun hüneridir. Keman Konçertosu’nun son bölümünde pizzicato'lar, en alımlı şekliyle canlanır.



PAGANİNİ'NİN BAŞLICA YAPITLARI

Keman Konçertoları: No.1, Mi Bemol Majör; No.2, Si Minör; No.3, Mi Majör; No.4, Re Minör; No. 5, La Minör; No 6, Mi Minör.

Keman ve orkestra için: Cadıların Dansı (Le Streghe) Tanrı Kralı Korusun Çeşitlemeleri (Variations on God Save The King); Non piümesta Üstüne Çeşitlemeler; Tancredi Üstüne Çeşitlemeler.

Çello ve Orkestra için: İki Çello için Rossini'nin Teması Üstüne Çeşitleme.

Solo Keman için: 24 Caprices (Kapris); Venedik Karnavalı Üstüne Çeşitlemeler (Variations on Le Carnaval de Venise); Dördüncü Tel Üstünde Üç Arya için Reçitatif ve Çeşitlemeler (Recitative and Variations on 3 airs tor the 4th string).

Oda Müziği: 12 sonat (Keman ve gitar için); 6 kuvartet (keman, viyola, gitar ve çello için); Keman Sonatı (ikinci keman ve çello eşliğinde); Terzettolar (keman, çello ve gitar için).

İlgili konuları ara

Yanıtlar