Seferilik

Kısaca: Seferilik Yola çıkma, yolculuk hali; misafirlik. Sefer, “bir yere gitmek için yola çıkmak”tır; lügatta ise: “Yolculuk, savaş, askerin savaşta veya savaşa hazır bulunması durumu, savaşa gitme ve defa, kerre, kez” manalarına gelir. Sefer, Arapça bir kelime olup, “Seferber ve seferberlik” de bundan türetilmiştir. Seferber, “savaşa hazırlanan asker”; seferberlik de, “sefere, savaşa hazırlık” manalarınadır. Seferi veya misafir olmak demek, “yolcu olmak” demektir. Hanefi mezhebinde bir kimse ...devamı ☟

Seferilik Yola çıkma, yolculuk hali; misafirlik. Sefer, “bir yere gitmek için yola çıkmak”tır; lügatta ise: “Yolculuk, savaş, askerin savaşta veya savaşa hazır bulunması durumu, savaşa gitme ve defa, kerre, kez” manalarına gelir. Sefer, Arapça bir kelime olup, “Seferber ve seferberlik” de bundan türetilmiştir. Seferber, “savaşa hazırlanan asker”; seferberlik de, “sefere, savaşa hazırlık” manalarınadır.

Seferi veya misafir olmak demek, “yolcu olmak” demektir. Hanefi mezhebinde bir kimse, onbeş günden fazla kalmamak niyetiyle yüz sekiz (108) kilometre ve daha fazla uzak bir yere giderse misafir olur.

Bir kimse, senenin kısa günlerinde, insan veya deve yürüyüşü ile üç günde gidilecek yere gitmeyi niyet ederek, bulunduğu yerin kenar evlerinin dışına çıkınca misafir olur. Bu yol seri bir vasıta ile gidilince de seferi olunur. Üç günlük yere gitmeyi niyet etmeden yola çıksa, bütün dünyayı dolaşsa bile misafir olmaz. Düşmanı arayan askerlerin hali böyledir. Fakat geri dönüşte misafir olur. Üç günlük yere gitmek niyetiyle yola çıkan kimse, vatan edindiği yerin kenar evlerinden ayrıldığı zaman misafirdir.

Yolculukta namaz: Misafir, dört rekatlı farz namazları iki rekat kılar. Mukim olan (misafir olmayan) imama uyarsa, yine dört rekat kılar. Misafir, imam olursa, ikinci rekatın sonunda selam verir. Sonra cemaat, namazlarını tamamlamak için ikişer rekat daha kılar.

İslam dini, seferi halde bulunan kimselere diğer bazı ibadetlerinde de kolaylıklar bildirmiştir. Mesela, seferi olan kimse, mest üzerine üç gün, üç gece, yani 72 saat mesh edebilir. Orucunu bozabilir. Yolcu rahat ise, orucunu bozmaması daha iyidir. Kurban kesmesi vacip değildir. Yolculukta at, deve, merkep ve diğer vasıta üstünde nafile namaz kılmaya müsaade edilmiş, zaruret olmadan bunların üstünde farz ve vacip kılmaya izin verilmemiştir. Kıbleye karşı durabilirse kılınır. Zaruretin neler olduğu fıkıh kitaplarında geniş olarak anlatılmaktadır.

Kaynak: Rehber Ansiklopedisi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.