Semai Usulü

düzenle|Aralık 2007

Türk Müziğinde 3 zamanlı bir usuldür. Darpları Güçlü, Yarı güçlü ve Zayıf olarak sıralanır. Geleneksel usul vuruluş şekline göre usulün darpları güçlü darp sağ elle sağ dize, yarı güçlü darp sağ elle sol dize ve zayıf darp sol elle sol dize vurulmak suretiyle olur. Usulün seyri sık sık Batı Müziğindeki Vals ritmiyle karıştırılsa da, darp güçlerinin farklılıkları nedeniyle seyri ve melodik ritmi Vals gibi değildir. Ancak geçtiğimiz yüzyılda bu usul kullanılarak yapılan bestelerde daha çok Vals ritmi hissedilmektedir.

Daha çok şarkılarda kullanılmıştır. Kimi saz semailerinin 4. hanesinde ya da ilahilerde de kullanıldığı olmuştur. Halk müziğinde de örneklerine rastlanır.

En önemli örnekler:
  1. Gel ey denizin nazlı kızı nuş-i şarab et (Aleko Bacanos)
  2. Bir verd-i rana ettim temaşa (Dede Efendi)
  3. Dil-hun olurum yad-ı cemalinle senin ben (Bimen Şen)
  4. Sana dün bir tepeden baktım Aziz İstanbul (Münir Nurettin Selçuk)
  5. Bahçemde açılmaz seni görmezse çiçekler (Münir Nurettin Selçuk)
  6. Hülyaya dalar sonra perişan uyanırdım (Yesari Asım Arsoy)
  7. Gönlüm kuru bir gül titrerken adında (Cevdet Çağla)

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.