Varahi

Kısaca: Varahi (Sanskritçe: वाराही, ) Hindu dininde yedi ya da sekiz ana tanrıçanın oluşturduğu Matrikalar grubunun bir üyesidir. Yabandomuzu başlı Varahi, Vişnu'nun yabandomuzu Avatar'ı olan Varaha'nın şaktisidir (dişi enerji ya da eş.) Nepal'de Barahi adı verilir. ...devamı ☟

Varahi (Sanskritçe: वाराही, ) Hindu dininde yedi ya da sekiz ana tanrıçanın oluşturduğu Matrikalar grubunun bir üyesidir. Yabandomuzu başlı Varahi, Vişnu'nun yabandomuzu Avatar'ı olan Varaha'nın şaktisidir (dişi enerji ya da eş.) Nepal'de Barahi adı verilir. Varahi'ye Hinduizm'in üç ana ekolü tarafından da tapılır: Şaktizm (tanrıça ibadeti); Şaivizm (Şiva'nın müritleri); ve Vaişnavizm (Vişnu'ya bağlılık). Varahi'ye genellikle geceleri, gizli Vamamarga Tantrik yöntemleri ile tapınılır. Budist tanrıçalar Vajravarahi ve Marichi'nin kökeninde Hindu tanrıçası Varahi'nin bulunduğuna inanılmaktadır. Hindu efsaneleri Markandeya Purana dini metinlerinden Devi Mahatmya'nın Shumbha-Nishumbha mitine göre Matrikalar tanrıçaları tanrıların bedenlerinden şakti (dişi güçler) olarak görünürler. Kutsal metinler, Varahi'nin Varaha'dan yaratıldığını söyler. Yabandomuzu biçimindedir, çakra (disk) taşır ve kılıçla savaşır. Devi Mahatmya 'da iblis Raktabija'nın öldürülmesini anlatan bölümde, savaşçı tanrıça Durga kendi bedeninden Matrikalar'ı yaratır ve onların yardımıyla iblis ordusunu kılıçtan geçirir. İblis Şumbha Durga'yı teke tek dövüşe çağırınca, Durga Matrikaları tekrar kendi bedeni ile bütünleştirir. Vamana Purana'da Matrikalar, Kutsal Ana Çandika'nın değişik yerlerinden ortaya çıkarlar. Varahi, Çandika'nın sırtından çıkar. Markendeya Purana, Matrikaların yönlerin koruyucusu olduğundan bahseden bir ilahi'de Varahi'den övgüyle sözeder ve kuzeyin naibi olduğunu söyler. Aynı Purana'da başka bir yerde bir bizona bindiği anlatılır. Devi Bhagavata Purana 'da Varahi'nin diğer Matrikalarla birlikte Üstün Ana tarafından yaratıldığı söylenir. Üstün Ana , tanrılara Matrikaların ihtiyaç duyulduğunda iblislerle savaşacaklarına söz verir. Raktabija bölümünde, Varahi'nin yabandomuzu biçiminde olduğu ve bir preta'nın üzerinde otururken uzun domuz dişleriyle iblislerle savaştığı tasvir edilir. Varaha Purana 'da Raktabija'nın öyküsü tekrar anlatılır ama bu sefer Matrikaların herbiri başka bir matrika'nın bedeninden ortaya çıkar. Varahi, Vişnu'nun şaktisi Vaişnavi'nin arkasından Şişa-naga'nın (Vişnu'nun üzerinde uyuduğu yılan) üzerine oturmuş olarak ortaya çıkar. Matsya Purana Varahi'nin yaratılışı hakkında farklı bir öykü anlatır. Varahi, diğer Matrikalarla birlikte, Şiva tarafından, Raktabija gibi akan kanından tekrar canlanabilme özelliği olan iblis Andhakasura'yı öldürmek için yaratılmıştır. İlişkileri Devi Purana paradoksal olarak Varahi'den Varaha'nın anası olarak (Varahajanani) ve ayrıca Kritantatanusambhava yani Kritantatanu'dan çıkan olarak da sözeder. Kritantatanu "ölümün vücud bulmasıdır" ve Varaha'nın bir özelliği ya da ölüm tanrısı Yama'ya doğrudan bir atıf olabilir. Metinlerin diğer bölümlerinde Vaivasvati olarak geçer ve kafatası içmekle meşgul olarak tasvir edilir. Pal, "Vaivasvati" adının Yama'nın şaktisi olan Yami ile açıkca bağlantılı olduğunu öne sürer. Ayrıca Varahi bir sopa tutar ve bizona biner ki bunların ikisi de Yama'nın özelliklerindendir. Bütün Matrikaların yaratıcı tanrılarının biçimlerini aldıkları resmedilir. Matrikaların Sanskrit alfabesi ile olan ilişkilerine bakıldığında, Varahi'nin sessizlerde pa varga 'yı yani pa, pha, ba, bha, ma 'yı kontrol ettiği söylenir. Kutsal Ana'nın 1.000 adının toplandığı Lalita Sahasranama Varahi'den iblis Visukaran'ın yokedicisi olarak sözeder. Haripriya Rangarajan, Images of Varahi—An Iconographic Study (Varahi-An'ın imgelerinin İkonografik Çalışması) adlı eserinde Varahi'nin konuşma tanrısı Vak devi olduğunu önerir. The Tantrik metin Varahi Tantra Varahi'nin beş biçimi olduğundan sözeder: Svapna Varahi, Canda Varahi, Mahi Varahi (Bhairavi), Krcca Varahi ve Matsya Varahi. Matrikalar, tanrıların şaktisi olarak şeklen onlara benzer olarak tasvir edilirler. Aynı mücevherleri, binek hayvanları kullanırlar ama Varahi, Varaha'dan yalnızca yabandomuzu başını alır. Varahi genellikle insan vücudu üzerinde yabandomuzu başıyla ve fırtına bulutuna benzer koyu ten rengiyle resmedilir. Bir inanış göre büyük karınlı gösterilmesinin nedeni evreni rahminde tutan (Bhugarbha Paranmesvari Jagaddhatri) Vişnu'nun Yoganidrasıyla özdeşleştirilmesidir. Bir başka teoriye göre büyük karın "anaç bir halin" göstergesidir ama Donaldson bunu ilginç bulur çünkü Varahi ve Çamunda Kutsal Ana'nın daha çok korkunç yanını gösterir der. Alnında üçüncü göz ve/veya ayça ile resmedilir. Purva-Karanagama Şaranga (Vişnu'nun yayı), hala (pulluk) ve musula (havan eli) tuttuğunu söyler. Dördüncü el abhaya mudra ("koruma işareti") ya da varada mudra ("kutsama işareti") şeklinde durur. Varahini-nigrahastaka-stotra özelliklerinin pulluk, havan eli, kafatası kupa ve abhaya mudra olduğunu söyler. Vishnudharmottara Purana altı kollu Varahi'yi dört elinde danda (ceza sopası), khetaka (kalkan), khadga (kılıç), ve pasha (ilmek) tutarken ve diğer iki elini de abhaya ve varada mudra işaretini yaparken gösterir. Garuda refakatçi olarak tasvir edilebilir.

Tapınaklar

Sapta-Matrika grubunun bir parçası olarak tapınıldığı tapınakların dışında, ana tanrı figürü olarak Varahi'nin görüldüğü kayda değer tapınaklar da bulunur. ;Hindistan Orissa Konark'ın 14 km yakınında Çaurasi'de 9. yüzyıldan kalma ve Matsya Varahi'ye Tantrik ritüel ile tapınılan bir Varahi tapınağı vardır. Ünlü Puri Jaganath tapınağı Tantrik aktivitelerin merkezi olan bir Barahi tapınağı ile bağlantıdadır ve buraya adakları gönderir. Varanasi'de Varahi'ye Patala Bhairavi olarak tapınılır. Chennai'da, Mylapore'da bir Varahi tapınağı vardır ve Vedanthangal yakınlarında daha büyük bir tapınak inşa edilmektedir. Dolunay günleri Varahi için kutsal sayılır. Jaya Barahi Mandir, Bhaktapur'da Varahi'ye adanmıştır. Budizm Vajravarahi ("vajra-domuz" ya da Budist Varahi), Hindu Varahi'den kaynaklanan ve Budist tanrıça Vajrayogini'nin en yaygın biçimidir. Vajravarahi

Budizm

'de Varahi olarak da bilinir. Vajravarahi'ye, Varahi'nin sert karakteri ve gazabı miras kalmıştır. Her ikisi de düşmanları yoketmek için anılır. Varahi'nin yabandomuzu başı, Vajravahi'nin en yaygın biçimlerinden birinde başının sağına eklenmiş olarak görülür. Yabandomuzu başı, Tibet dini metinlerinde cehaletin ("moha") ulvileştirilmesi olarak tanımlanır. Elizabeth English'e göre, Varahi Budist panteonuna yogatantralarla girmiştir. Sarvatathagatatattvasamgaraha 'da Varahi ilk olarak cehennem bulunan ve Budist mandala'ya Vajrapani tarafından kabul edilen ve Vajramukhi ("vajra-surat") adını alan bir Şaiva sarvamatr ("herkesin annesi") olarak tanıtılır. Varahi aynı zamanda Heruka-mandala'ya hizmetçi tanrıça olarak girer. Varahi, Varttali (Varahi'nin bir başka biçimi) ile birlikte yabandomuzu başlı Marichi'nin hizmetçisi olarak görülür.

Kaynakça

Notlar

2.Varahi'nin herkese yardımı olan 12 adı vardır: Pançami,Dandhanatha,Sangyetha,Samayeşvari,Samaya sangyetha,Varahi,Varthali,Bothrini,Arikni,Mahasena,Agnaçakreşvari,Şiva.

Alıntılar

Kaynaklar

* * * *

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.