Borba (Sırp-Hırvatça "Mücadele"), Yugoslavya'da, daha sonra da Sırbistan'da yayımlanmış eski gazete. Sırp-Hırvat dilinde çıkmış olan gazete, Belgrad'da basılırdı.

Borba (gazete)

Borba (Sırp-Hırvatça "Mücadele"), Yugoslavya'da, daha sonra da Sırbistan'da yayımlanmış eski gazete. Sırp-Hırvat dilinde çıkmış olan gazete, Belgrad'da basılırdı. 1922'de, Yugoslavya Komünist Partisi'nin sözcüsü olarak Zagreb'de kurulan Borba yasadışı ilan edildi. Baskılardan kurtulabilmek için bağımsız bir gazete görünümü verilerek yasaklı kaldığı 1929'a değin basın özgürlüğünü savundu ve 1920'lerdeki hükümet politikasına saldırdı. II. Dünya Savaşı sırasında, 1941'de yeraltında yeniden basılmaya başladı. Almanlara karşı gerilla savaşını sürdüren Mareşal Tito'nun partizanlarıyla birlikte, gazetenin yönetim merkezi de sürekli yer değiştiriyordu. 1944'te, Yugoslavya Komünist Partisi'nin yayın organı başlığı altında Belgrad'da yayımlanmaya başladı. Savaştan sonraki ilk yıllarda, SSCB ile Yugoslavya arasındaki ilişkiler bozulurken, Sovyet politikasına karşı çıkan gazetenin etkisi ve tirajı arttı. 1954'te partinin gazetesi olmaktan çıkarak, Tito'nun kurduğu Yugoslavya İşçileri Sosyalist Birliği'nin yayın organına dönüştü. 1953'ten başlayarak, Borba, Večernje novosti (Akşam Haberleri) adıyla bir akşam gazetesi çıkardı; bu gazete tiraj bakımından Yugoslavya'nın (daha sonra Sırbistan'ın) en büyük gazetelerinden biri durumuna geldi. Gazete, tarihsel ve kültürel sorunlara canlı yaklaşımıyla olduğu kadar üslubuyla da tanınırdı. Büyük bir yayın kuruluşuna bağlı olan ve bir işçi konseyince yönetilen Borba'nın tirajı giderek azaldı. Ama, bir yandan nitelikli yazıları ve uluslararası haberciliği, öbür yandan da okurları arasında Yugoslav toplumunun seçkin ve yüksek kazançlı kesimlerinin bulunması, etkisini korumasını sağlamıştı. 2002 yılında, Slobodan Milošević'in devrilmesinin ardından gazete ve dağıtım ağı Sırp işadamı Stanko Subotić tarafından satın alındı. Bu dönemde günlük birkaç yüzden fazla basılmayan gazete güçlükle ayakta kaldı. Gazete, ekim 2009'da son kez yayımlandı.

Kaynaklar

Vikipedi

Yanıtlar