Hûrremîyye

Kısaca: Hûrremîyye ( - ''Khorrām-Dīnān''- Farsça'da ''"Neş'eli Dînin mensûpları"''; - ''Khurrāmīyah''). İranlıWhittow (1996), The Making of Orthodox Byzantium, 600-1025. New studies in medieval history, London: Macmillan, pp. 195, 203 & 215 ...devamı ☟

Hurremiyye ( - Khorrām-Dīnān- Farsça'da "Neş'eli Dinin mensupları"; - Khurrāmīyah). İranlı kökleri Mazdek kelimesinden alınmıştı. Hareketin diğer bir ismi ise daima sembolik olarak kızıl elbiseler giymelerinden ötürü "Kızıllar - Kızıl giyinenler" ( "Muḥammira"; "Surxjāmagān") adını taşımaktaydı. Kızılbaşlar ile olan akrabalıkları Abdülbaki Gölpınarlı'ya göre ise "Kızılbaşlar" Hurremiler'in ruhani torunlarndan başka birşey değillerdi. Hurrem'iyye inancı Ünlü tarihçi "Abd'el-Gani El-Makdisi" bunların "düalist" bir mezhebe bağlı olduklarını, isyan bayrağı altında toplandıkları zamanlar haricinde kan dökmekten kaçındıklarını, kainatın aslının ışık olduğuna inandıklarını, temizliğe aşırı özen gösterdiklerini, insanlara nezaketle yaklaştıklarını, bazılarının da evlenmeye gereksinim duymaksızın kadınlarla birliktelik sürdürdüklerini, ve başkalarına zarar vermemek kaydıyla her türlü ilişkiyi mübah saydıklarını zikretmektedir. Aralarında çok değişik inançları barındıran bu insanlar peygamberlerin farklı dinler getirmiş olmakla birlikte hepsininde ayni ruhtan olduklarına inanıyorlardı. "Naubakhti" ise bunların şarap ve içki içtiklerini, Ebu Muslim Horasani'ye aşırı saygı duyduklarını ve onu kendilerinin imamı olarak tanıdıklarını, ayrıca tenasühe inandıklarını nakletmektedir. İçki içmeği ve zorlama olmamak kaydıyla gayri meşru cinsel ilişkiyi mübah sayan Hurremiler, bu çeşit ve benzer uygulamalarıyla hedonist bir ahlak görüşünü benimsemekteydiler. Neticede El-Makdisi'ye göre bunlar kendilerini İslam kisvesi altında gizleyen Mazdekçiler'den başka birşey değillerdi.

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.