Rati

Kısaca: Rati (Sanskritçe: रति, ) Hindu aşk, cinsel nefis, şehvet, ihtiras ve cinsel zevk tanrıçası. Genellikle ''Prajapati'' Dakşa'nın kızı olarak tanımlanan Rati, aşk tanrısı Kama'nın dişi karşılığı, baş danışmanı ve yardımıcısıdır. Kitabe ve tapınak heykellerinde genellikle eşi Kama ile birlikte tasvir edilir. Kama ile birlikte Rati'ye de ibadet edilir. Rati genellikle cinsel uyarılma ve haz ile bağlantılıdır. Birçok seks tekniği ve pozisyonunun Sanskritçe adı Rati'nin adından gelir. ...devamı ☟

Rati (Sanskritçe: रति, ) Hindu aşk, cinsel nefis, şehvet, ihtiras ve cinsel zevk tanrıçası. Doğumu ve evliliği Kalika Purana Rati'nin doğumu hakkında şu öyküyü anlatır: 10 Prajapati 'nin yaradılışından sonra, Brahma (yaratıcı tanrı) kendi zihninden aşk tanrısı Kama'yı (Kamadeva) yaratır. Kama'ya çiçek oklarını atarak dünya üzerinde sevgiyi yayma görevi verilir ve Prajapati Dakşa'dan da Kama'ya bir eş sunması istenir. Kama ilk olarak oklarını Brahma ve Prajapatiler üzerinde kullanır ve hepsi Brahma'nın kızı Sandhya'ya ("sabah akşam alacakaranlığı") ensest bir şekilde şehvet beslerler. Oradan geçen Şiva bunu görür ve güler. Utanan Brahma ve Prajapatiler titrer ve terler. Dakşa'nın terinden Rati adından güzel bir kadın doğar ve Dakşa Rati'yi Kama'ya eşi olarak verir. Aynı sırada tahrik olmuş olan Brahma gelecekte Kama'nın Şiva tarafından yakılıp kül olması için bedduada bulunur. Ancak Kama'nın yalvarmasıyla Brahma yeniden dirileceğini söyler. Brahma Vaivarta Purana Brahma kendisi için şehvet duyduktan sonra Sandhya'nın intihar ettiğini yazar. Tanrı Vişnu onu yeniden diriltir, Rati adını verir ve Kama ile evlendirir. Şiva Purana Sandhya'nın intihar ettikten sonra Dakşa'nın terinden Rati olarak yeniden dirildiğinden sözeder. Bazı metinlerde ise Rati'nin babası olarak Şiva'dan sözedilir. Mahabharata ve Ramayana, Rati'nin Kama'nın eşi olduğuna tanıklık eder. Mayavati olarak yeniden doğuş: Kama'nın ölümü ve dirilişi İblis Tarakasura evreni yakıp yıkmaktadır ve yalnızca tanrı Şiva'nın oğlu onu yokedebilir. Ancak Şiva, ilk karısı Sati'nin ölümünden sonra inzivaya çekilmiştir. Bu nedenle Kama tanrılar tarafından Şiva'nın tekrar aşık olmasını sağlaması için görevlendirilir. Kama, Rati ve Madhu ya da Vasanta ("Bahar") ile birlikte Kailaş Dağı'na gider ve aşk oklarını Şİva'ya atarak (efsanenin bir başka versiyonunda Kama Şiva'nın zihnine girer) arzularını uyandırır. Kama'nın oklarıyla yaralanan Şiva, Sati'nin reenkarnasyonu olan Parvati'ye tutulur ama kızgınlıkla üçüncü gözünün bir bakışıyla Kama'yı yakıp kül eder. Diğer varyantlarda Rati sonu belli bu göreve Kama'yı gönderen tanrılara beddua eder ve tanrılar grup olarak ya da yalnızca Brahma, Şiva'dan ya da Yüce Tanrıça'nın tezahürlerinden biri olan Parvati'den Rati'nin kederine çare olmasını ister. Brahmanda Purana gibi bazı efsanelerde, Tanrıça feryat figan eden Rati'nin ve tanrıların yakarışını duyar duymaz Kama'yı diriltir. Tanınmış Sanskrit şair Kalidasa, Şiva ve Parvati'nin evlenmesi, Tarakasura'yı öldürecek olan oğulları Skanda'nın doğuşunu anlatan Kumarasambhava adlı eserinin dördüncü kantosunda, Rati'ye verilen sözü anlatır. Dördüncü kanto, kocasının ölümün gören Rati'nin dövünerek ölülerin yakıldığı ateşte kendini yakmaya kalkıştığını anlatır. Gökten gelen bir ses Şiva'nın evlendikten sonra kocasını dirilteceğini söyleyerek onu tam zamanında durdurur. Skanda Purana 'nın Kedara Khanda bölümü çok farklı bir öykü anlatır. Bu versiyonda, Kama'nın yanmasından sonra onun yokluğunda Şiva'ya ulaşamayacak olan Parvati endişelenir. Parvati'yi teselli eden Rati, Kama'yı dirilteceğini ve hedefine ulaşmak için ciddi olarak çalışacağını söyler. Bir keresinde Rati'ye kime ait olduğunu soran kutsal bilge Narada'ya kızan Rati, ona hakaret eder. Kinci Narada, Rati'yi kaçırması için iblis Sambara'yı kışkırtır. Sambara Rati'yi evine alır ama kendisine dokunursa küle döneceğini söyleyen tanrıçaya dokunamaz. Sambara'nın evinde Rati mutfaktan sorumlu olur ve Mayavati ("illüzyon hanımı – Maya") olarak bilinir. Rati-Mayavati bu öykünün tüm versiyonlarında Mayasıyla hem Sambara'yı hem de kama-Pradyumna'yı baştan çıkarır. Tüm metinler başkasının eli değmemiş olan Rati'nin saflığını vurgular. İlişkileri ve ikonografi Sanskritçe Rati "aşktan alınan zevk, cinsel tutku ve birleşme, tutkusal haz" anlamına gelir ki bunların hepsi Rati'de vücut bulur. Rati aynı zamanda dişi tohumu anlamına da gelir. Rati sözcüğünden ayrıca aşk ile ilgili diğer Sanskritçe sözcükler türemiştir: Kama-rati ("tutkudan aptala dönmüş adam"), rati-karman ("cinsel birleşme"), rati-laksha ("cinsel birleşme"), rati-bhoga ("cinsel haz"), rati-shakti ("cinsel güç"), rati-jna ("aşk sanatında becerikli"), ve rati-yuddha ("seks savaşı"). Lake Forest College'dan Profeörr Catherine Benton, "tutkuyla oluşmuş ter"den doğuşunu, hinduizm'de cenabet sayılan seks esnasında oluşan vücut sıvılarıyla karşılaştırır. Benton dolayısıyla onu kirlilikle bağdaştırı ama Rati'nin kutlu aşk tanrısı Kama ile olan ilişkisi onu da kutlu yapmaktadır. Rati ve Kama, sıklıkla iyi talih ve refah sembolü olarak tapınak duvarlarında "hoşgeldin heykelleri" olarak betimlenir. Rati Kama'nın yalnızca eşi değil aynı zamanda yardımcısıdır ve sürekli yanında olarak cinsel duyguları azdırır. Kama genellikle yanında Rati ile resmedilir. Şiva Purana Kama'nın "kutlu eşi" Rati'yi gördüğünde kendi aşk oklarıyla yaralandığından sözeder. Vücudunun detaylı bir tanımı, açık teni, gözleri, yüzü, dolgun göğüsler, saçı, kolları, bacakları, kalçaları ve parlayan tenini öven benzetmeler metinde yer alır. Rati'nin metinde geçen tanımı şehvetli ve baştan çıkarıcı olduğudur. Rati'nin vahanası eşi Kama gibi papağandır. Rati genellikle bir kılıç ile birlikte resmedilir. Tantra'da, Mahavidya tanrıçası Chhinnamasta kendi kafasını koparıp cinsel olarak birleşen Kama ve Rati çiftinin üzerinde duruken betimlenir. Bu pozisyonda Rati Kama'nın üzerindedir (viparita-rati seks pozisyonu). Kadının üstte olduğu seks pozisyonu erkekler üzerinde kadınların hakimiyetini gösterir. Çhinnamasta'nın sevişen Kama ve Rati çiftinin üzerinde durmasını bazıları cinsel arzuların kontrolu olarak yorumlarkeni başkalrı cinsel enerjinin vücuda geldiğ tanrıça olarak yorumlar. Kamadeva-Rati'nin üzerinde oturan Çhinnamasta imgelerinin önleyici olmayan şekli ikinci yoruma neden olmuştur. Aşk-tanrı çifti aynı zamanda maithunayı yani ritüel sekside sembolize eder.

Kaynakça

Alıntılar

Kaynaklar

* * * *

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.