Yeşilkaraman, Aksu

Kısaca: Yeşilkaraman, Antalya ilinin Merkez ilçesine bağlı bir köydür. ...devamı ☟

Yeşilkaraman, Antalya ilinin Merkez ilçesine bağlı bir köydür. Tarihçe Yeşilkaraman, Antalya ilinin Merkez ilçesine bağlı bir köydür. TARİHİ= Antalya Yeşilkaraman köyü daha önceki yıllarda ASİKARAMAN olarak geçmektedir.ASİ KARAMAN olarak kalmasının sebebi ise;13. yüzyılda Karamanoğulları, Anadoludaki en güçlü aile kabul ediliyordu. Bu yüzden Osmanlı Beyliği onlardan ilk başlarda uzak durmuş, iyice büyüyüp güçlendikten sonra Anadoludaki son beylik olarak Karamanoğullarını kendisine bağlamıştır. Bu güçlü ailenin ilerde sorun çıkarmasını engellemek için, Osmanlı Devleti, Karamanoğlu ailesinden olanları yeni feth edilen Balkan topraklarına, özellikle de Tuna kıyısındaki Bulgar ülkesine sürmüştür.Ancak Asi Karamanda yaşayan aileler osmanlı imparatorluğuna isyan çıkartarak bölgeden ayrılmamışlardır.Bu yüzdende ismi ASİ KARAMAN olarak kalmıştır. Karamanoğlu Mehmet Bey, Türkçeyi beyliğin resmi dili yaparak bir ilke imza atmıştır.Bölgenin en önemli özelliklerinden bir diğeri ise ; Antalya bölgesine yerleşen İLK TÜRKLER ünvanını almaktadır. Honamlı yörükleri ; göç yolu olarak kullandığı bölgeyi 1930 yıllarında yerleşik hayata geçmek için bçlgeye gelmişlerdir.Bu sırada Çoşlu obasına Dede Molla olarak bilinen İbrahim Yıldırım muhtarlık ediyor. Dede Molla dedesinin ismini aldığı ve dini eğitim gördüğü için bu şekilde tanınıyor. Soyadı kanunundan sonra Yıldırım soyadını alıyor. Kendileri de hayvancılıkla uğraşan Asikaramanlılar Çoşlu obasının buraya gelmesinden rahatsız olup Antalya jandarmasına giderek bunlar Serik bölgesinin Yörükleri bizim bölgemizden çıksınlar diyerek şikayet ederler. Bunun üzerine Dede Molla obasının dağınık olduğunu ve toparlanması için jandarmadan 10 gün süre istiyor. Obanın artık bir yerinin olması gerektiği düşüncesinden olsa gerek Serik’den nüfus kaydını getirerek Asikaraman bölgesinden birkaç tapulu arazi alır. 10 gün süre sonunda Jandarma Dede Molla ya neden gitmediğini sorar, Dede Molla nüfüs ve tapu belgelerini göstererek bu bölgeyi iskan yeri olarak seçtiğini söyler. Jandarmada şikayetçi Asikaramanlılara birlikte yaşamaları gerektiğini söyler. 1934 yılında olan bu olaydan sonra Çoşlu obasının hem konargöçerlik hayatı hem de yerleşme hayatı başlamış olur. 1950 yıllarının sonunda yerleşmeler başlar ve bir kısmı Kurşunlu köyüne bağlı Yörükler mahallesine yerleşir. Diğer kısımları da Antalya’nın değişik yerlerini iskan edinirler. Bu gün Çoşlu obasında konargöçer hayat tamamen bitmiş, seracılık, ticaret, sanayi ve çeşitli iş kollarında çalışarak hayatlarını kazanmaktadırlar. Kültür Yeşilkaramanda Evlenme Törenleri = Evlenmeler, yurdun her yöresinde olduğu gibi Yeşilkaraman'da önemli bir olay sayılır. Eskiden evlenmeler, istisnalar dışında genellikle görücü usulü ile yapılmaktaydı. Evlenme çağına gelen gençlerin (bu çağ genellikle askerden dönüş yılıdır) "mürüvvetini" görmek, ana babanın tek emelidir. Bazen oğullarının evlendirilmesi için çok büyük borç altına girmekten çekinmezlerdi. Bugün yapılan düğünlerde aşağıda söz konusu edeceğim pratiklerden bazıları halen yapılmakta, bazıları ise tamamen unutulmuştur. Bekar gelinlik kızlar saçlarını hiç kestirmezler. Böylece diğerlerinden kolayca ayırt edilebilirler. Evlenmek isteyen delikanlı bu isteğini ya anasına söyler ya da erkek arkadaşlarının babalarına söyler, onlar da oğlanın babasına söylerler. Oğlan doğrudan babasına evlenmek istediğini söyleyemez. Evlenmek isteyen delikanlı, işleri gönülsüz yapmaya başlar, akşamları eve geç gelmeye başlar. Böylece evlenmek istediğini anlatmış olur. KIZ İSTEME (DÜNÜR GİTME): Erkek evinin sözcülüğünü üstüne alan kimse (genellikle oğlanın babası), anne-baba ve yakın bir tanıdık ve akrabadan oluşan topluluk, bir akşam kız evine (önceden haber vermek şartıyla) ziyaret yapardı. Bu ziyaret sırasında kızı anne ve babasından isterler_ Bu isteme genellikle, dini yönden hayırlı günler olarak kabul edildiği için perşembe ve cuma günlerine rastlatılırdı. Kız ailesinden istenince, oğlan evi tarafından yapılan soruşturma gibi, kız evi de oğlan ve ailesi hakkında tanıdıklar arasında bir soruşturma yapardı. Oğlan hakkında toplanan bilgiler olumlu olduğu takdirde oğlan evine haber verilerek, söz kesme merasimi için belirli bir gün kararlaştırılarak, oğlan evi kız evine davet edilirdi GELİN ALMA: Düğünün ertesi günü oğlan evi, gelini almak için kız evine gitmesine "gelin alma" denirdi. Kızın anası-babası ve akrabalarının bulunduğu bu törende kendi evine gitmekte olan kıza anne ve babası tarafından gelecek aile yaşamına ilişkin öğütler verilirdi. Ayrıca kızın babası "Kızım şimdi kendi evine gidiyorsun. Bundan sonra, bu eve yalnızca el öpmek için geleceksin. Bunların hepsini kabul ediyor musun?" diye sorar. Kız da, sessizce ağlar, kabul anlamında başını öne doğru eğerdi. Baba kızının duvağını yüzüne örter. Oğlanın annesi, kız kardeşi, hala ve teyzeleri dualarla gelinin koluna girip hazır bekletilen faytona veya ata bindirirlerdi. EL ÖPME: Gerdek gecesinin ertesi günü sabahleyin sabah kahvaltısından sonra gelin ve damat gelinin anne ve babasına el öpmeye giderler. Kayınvalide ve kayınpeder el öpmeye gelen damatlarına daha önceden hazırladıkları hediyelerini verirler. Daha sonra bu el öpme merasimi, oğlanın anne-babasının evinde de tekrarlanır. Burada da oğlanın annesi ve babası geline hazırladıkları hediyelerini verirler. DÜĞÜN OKUCULARI: Eskiden düğün davetiyeleri yoktu. Bu iş için görevli kadınlar vardı. Bu kadın mahalle mahalle, sokak sokak dolaşır, kapıları çalarak düğün evinin komşu, dost ve akrabalarına düğünden önce, düğün yerini ve gününü bildirir, düğün sahipleri adına, düğüne davet ederdi. "MÜBAREK OLSUN" ZİYARETLERİ: Düğünden bir ay kadar geçtikten sonra, yakın akraba, komşu ve dostların "Mübarek Olsun!" ziyaretleri başlardı. Bu ziyaretler sırasında hanımlar, yeni evli çiftlerin ihtiyaç duyacakları şeyleri hediye olarak getirirlerdi. Coğrafya Antalya merkezine 25km uzaklıktadır. Yeni açılan Antalya-Isparta Devlet karayolu önünden geçer.Ayrıca Düden şelalesi ve Sütçüler mahallesinden eski yörük göçebelerin kullandığı ve şehire indiği kestirme bir yol mevcuttur. Bu yol üzerinde eski yörüklerin konakladığı yerler halen mevcuttur. İklim Köyün iklimi, Akdeniz iklimi etki alanı içerisindedir. Nüfus Ekonomi Köyün ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalıdır. Muhtarlık Yerleşim yerinin köy tüzel kişiliği alması ile birlikte köyün tüzel kişiliğini temsil etmesi için köy muhtarlık seçimleri de yapılmaktadır. Seçildikleri yıllara göre köy muhtarları: :2009 - NİHAT ERİM KAHYA :1999 - Hurşit YILMAZ :1994 - Mehmet ÖZTÜRK :1989 - Altyapı bilgileri Köyde birleştirilmiş(Anasınıfı ve ilk 3 sınıf) okul vardır. Köyün içme suyu şebekesi vardır, ancak kanalizasyon şebekesi yoktur. PTT şubesi ve PTT acentesi yoktur. Sağlık ocağı vardır ancak sağlık evi yoktur. Köye ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde elektrik ve sabit telefon vardır. Dış bağlantılar * Yerelnet * Yeşilkaraman köyü sitesi

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.