İdomeneo

Kısaca: İdemeneo kısa adıyla anılan ve tüm adı Girit Kralı İdomeneo veya İlia ve İdamante (İtalyanca Idomeneo, re di Creta ossia Ilia e Idamante) olan bu eser (Köchel dizini numarası K366) Wolfgang Amadeus Mozart'nin bestelediği Giambattista Varesconun libretto'sunu yazdığı 3 perdelik opera seriadır. Hikayedeki olaylar Girit adasında geçmektedir. ...devamı ☟

İdomeneo
İdomeneo

İdomeneo |Orjinalbaşlık =İdemeneo re di Creta ossia Ilia e Idamante |orijinaldil =İtalyanca |Müzik = Wolfgang Amadeus Mozart |Libretto = Abbate Giambattista Varesco |image = Amadeus Mozart |prömiyer =28 Ocak 1781 |ilkgösterilenyer ="Residenz Cuvilies" Tiyatrosu, Münih |perdesayısı = 3 |oyuncular =*İdomeneo: Girit Kralı, Tenor *İdamante: oğlu, Mezzosoprano *İlia: Priamus'un kızı, soprano *Elettra: Agamemnon'un kızı, soprano *Başrahip: Tenor *Arbace: haberci, bariton *Neptün Kahini sesi: bas *İki Giritli kadın: soprano ve mezzosoprano *İki Truvalı: tenör ve bas }} İdemeneo kısa adıyla anılan ve tüm adı Girit Kralı İdomeneo veya İlia ve İdamante (İtalyanca Idomeneo, re di Creta ossia Ilia e Idamante) olan bu eser (Köchel dizini numarası K366) Wolfgang Amadeus Mozart'nin bestelediği Giambattista Varesconun libretto'sunu yazdığı 3 perdelik opera seriadır. Hikayedeki olaylar Girit adasında geçmektedir. İlk defa 29 Ocak 1781 tarihinde Münih'te Baverya krallık sarayı "Residenz" Cuvilliíés Tiyatrosunda da oynanmıştır. Hazırlanışı Bu eser 1780de Baverya Elektörü olan "Karl Theodor" tarafından besteci Mozart ve libretto yazarı (saray papazı da olan) "Giambattista Varesco" ya bir Baverya sarayı karnavalı için ısmarlandı. Libretto, "Antoine Danchet" tarafından yazılmış bir Fransızca metinden uyarlanarak, Varesco tarafından İtalyanca yazılmıştı. Bu liberetto daha önce 1712de da besteci "Andre Campra" tarafından aynı adı taşıyan bir opera için kullanılmıştı. Bu sefer libretto, o zamanlar moda olan Fransız opera stiline uygun olarak, provalar sırasında değişti. İdomeneo Mozart 24 yaşında iken bestelenmiş olup onun ilk ustalık çağı opera seria eseridir. Bazı yönlerden bu eserde Mozart opera besteleme sanatı ustalağını denemeler yaparak ilerletti. Dram olarak operanın konusunun gelişmesi, resitatiflerle müziksel parçaların birbirine dengesi, şarkılarin melodik akımı, orkestranın tonalitesi ve eserin tiyatro karakterleri gibi sorunlara devamlı ilgilenmesi gerekti. Aynı zamanda, liberetto yazarı olan saray papazı olan Veresco ile pek anlaşamamıştı. Provalar sırasında büyük kesintiler ve değişiklikler yapma zorunluğunu hissetti. Mozart'ın, şarkıcıların sevmedikleri fazla ünlü sözcüklerin (örnegin, içinde fazla sayıda "i" ünlüsü içeren "rinvigorir" sözcüğünün) değiştirilmesine kadar, librettonun ayrıntıları ile yakından ilgilendiği bilinmektedir. Cairns, David (2006), Mozart and his operası, say.45 Bu eser 29 Ocak 1781de Münih'te Baverya Kral sarayına ("Rezidanz") bağlı olan Cuvilliíés Tiyatrosunda ilk galası verildi ve sonra Münih'de üç defa daha oynandı. 1781de Mozart bu eseri o zaman yeni moda olmaya başlayan Gluck-stili bir operaya dönüştürmeye çalıştı. Bu İdemeno'nun bas ve İdamante'nin tenor olmasını gerektirmekteydi ve sonunda bundan vazgeçti. 1786'da bu eser Viyana'da Auersperg sarayında bir konser şeklinde sunuldu. Bu konser için Mozart eserinde değişiklikler yaptı: İdamantes'in ses tipini hadım tiz sesli ("kastrato")dan tenöre dönüştürdü. Bazı yeni muziksel parçalar ekleyip bazı eski parçaları kaldırdı. Bu son değişmelerle İdemeneo dünya opera evleri standart opera repratuvarlarında devamlı bulunup ve muntazaman sahnelenmiştir. Birçok ses kayıdı ve bir iki TV film yapımı da mevcuttur. Roller {| class="wikitable" !Rol !Ses tipi !Prömiyerde roller, 29 Ocak, 1781 (Orkestra şefi: Mozart) |- |İlia, Truva Kralı Priam'ın kızı |soprano |Dorothea Wendling |- |İdomeneo (İdomeneus), Girit Kralı |tenör |Anton Raaff |- |İdamante (İdamantes) , İdomeneo'nun oğlu |soprano, sonradan tenör |Vincenzo dal Prato |- |Elettra (Elektra), Argos Prensesi |soprano |Elisabeth Wendling |- |Arbace (Arbaces) , İdomeneo'nun sır arkadaşı |tenör veya bariton |Domenico de' Panzacchi |- |Başrahip, Tanrı Neptün için |tenör |Giovanni Valesi |- |Neptün Kahini sesi |bas | |- |İki Giritli kadın |soprano ve mezzo-soprano | |- |İki Truvalı |tenör ve bas | |- |} Konu özeti }

I. Perde

Truva Savasi bitisinden sonra Girit adasi } Truva Savaşı'nda mağlup düşmüş Truva Kralı Priam'ın kızı olan İlia köle olarak Girit'e getirlmiştir ve burada kral olan İdemeneo'nun oğlu olan Prens İdamente'ye aşık olmuştur. Fakat aşkını ona bildirmekten çekinmektedir. İdamente iyi niyetini göstermek icin Girit'te bulunan Truvalı köleleri serbest bırakır. Aşkını, bunu açıkca kabul etmeyen, İlia'ya söyler ve babalarının birbirlerine dusman olmalarının çocukların da birbirine düşman olması gerekmediğini de ifade eder. Barış içinde birlikte yaşamayı öneren bu tedbirden hem Truvalılar ve hem de Giritliler genellikle çok hoşnut olmuşlardır. Fakat Yunanlı Kral Agamemnon'un kızı olan Elektra İlia'yi kıskanmaktadır ve İdamante'nin eski düşman esirlerine karşı merhametli davranışını sevmemektedir. Girit Kralının yakın arkadaşı ve sırdaşı Arbace, İdemeneo'nun Truva'dan Girit'e gelirken kaybolmuş olduğu haberini getirir. Bir Truvalı olan İlia'nin İdamente ile evlenip Girit Kraliçesi olmasından hiç hoşlanmayan Elektra kendini Hades zebanilerinin eziyetine maruz gibi hissetmektedir. İdemeneo denizde kaybolup ölmemiştir. Deniz Tanrısı olan Neptun tarafından kurtarılmış ve bonun yardımıyla bir Girit sahiline kazazede olarak ayak basmıştır. Orada kazadan kurtulmak için Neptün'e vermiş olduğu yemini hatırlar. Eğer kazadan sağ salim kurtulup karaya çıkarsa orada karşılaştığı ilk yaratığı Neptün'e kurban etmeye söz vermiştir. Karaya çıktığında oğlu İdamante'nin kendine doğru geldiğini görür. Birbirlerinden ayrılıkları çok uzun zaman olduğu için önce birbirlerini tanımazlar. Fakat sonunda İdemeneo kendini karşılayan gencin kendi oğlu olduğunu anlar ve kendini karşılayan ilk yaratık olduğu için onu Neptün'e kurban etmeye yemin verdiğini de hatırlar. Hemen oğluna ortadan kaybolması ve bir daha hiç gözüne görünmemesi emrini verir. Babasının kendisini rededen muamelesine çok üzülen İdamante'de oradan kaçar. Idemeneo'nin karaya vuran gemilerinden çıkan Giritli askerler karıları ve sevdikleri tarafından karşılanırlar ve hepsi kendilerini kurtaran Neptün'e şükürlerini ifade ederler. } I

I. Perde

Girit'in krallık sarayında } Sarayına giden İdemeneo orada sırdaşı Arbace'nin tavsiyelerini dinler. Arbace'ye göre eğer İdamante sürgüne gönderilirse onun yerine başka bir genci kurban olarak adamak uygundur. İdemeneo oğlunu Girit'ten uzaklaştırmak için Elektra'yı kendi ülkesi olan Argos'a refakatçi olma ödevini verir. Elektra İdamante refakatinde Argos gitmeden çok memnundur. İdemeneo'nun İlia'ya verdiği güzel nasihatlardan çok duygulanan İlia, o zamana kadar kendi için değerli olan herşeyini kaybetmiş olduğunu, ama bundan sonra kendini bir Girit'li olarak kabul edeceğini ve İdemeneo'yu da bir baba sayacağını ifade eder. İlia yanından ayrılırken, İdomeneo, oğlu İdamante'yi sürgüne göndermesinin sadece kendinin değil, İlia'nin da saadetine de kara gölgeler indirdiğini anlamıştır. Sidon limanında İdomeneo oğluna veda etmektedir ve ona ülkesinden ayrı olduğu dönemde halkı iyi idare etme sanatını öğrenmesini beklediğini söyler. Tam gemi denize açılacakken acayip bir fırtına çıkar ve bir deniz canavarı ortaya çıkıp limanın çıkışını kapatır. İdemeneo bunun Neptün'den gelen bir haberci olduğunu anlar. Neptün'e verdiği adak verme yeminini yerine getirememesine karşılık olarak kendini kurban etmeye hazır olduğunu açıklar. } II

I. Perde

Girit kral sarayının bahçesi } İlia, İdamente'ye olan aşkınin haberini ona taşıması için rüzgarlara yalvarmaktadır. Bu sırada İdamante oraya gelir; deniz yolunu kesen canavar ile savaş yapması gerektiğini açıklar. Bu bela yanında, ayrıca rededilmiş aşkının eziyetini de çektiğini de söyler. Bunun üzerine İlia da onu sevdiğini ve onun aşkının karşılıksız kalmadığını itiraf eder. Tam bu sırada Elektra ve İdemeneo girerler. İdamante babasına niçin onu uzaklara göndermek istediği sorar. İdemeneo açıkca yanıttan kaçınır; hiç nedenini öğrenmeden gencin hemen Girit'ten ayrılmasının hayatí gereği olduğunu söylemekle yetinir. İlia bu sefer teselli için Elektra'ya dönüp ondan yardım bekler; ama Elektra sadece intikam düşünmektedir. Arbace gelir ve Neptün tapınağının Başrahibi ve onu takip eden ahalinin gelip İdemeneo'yu karşılarına çağırmakta olduklarını haber verir. Başrahip krala Neptün'ün gönderdiği deniz canavarının ortaya çıkardığı hasardan şikayet edip Tanrı tarafından istenilen kurbanın kim olduğunu İdemeneo'nun açıklamasını talep eder. Kral kurbanın kendi oğlu olması gereğini açıklar. Ahali bu haberi çok korkuyla karşılarlar. } Neptün tapınağının dışında } Kral ve başrahip Neptün tapınak rahiplerinin dua merasimine katılırlar ve Tanrı'dan kendilerine acıyıp kendilerini afetmesi icin bu merasimde dua etmektedirler. Tam bu sırada Arbace yeni bir haberle gelir; İdamante canavarı öldürmüştür. İdomeneo bunun da Neptun'un kızgısına ekleneceğinden ve ülekesi için çok fena bir sonuç doğacağından korkmaya başlar. O sırada İdamante kurban edilecek kişi giysileri giyinmis olarak ortaya çıkar; babasının yeminini gerçekleştirmemekten ne kadar eziyet çektiğini anladığını açıklar ve kurban olmaya hazir olduğunu bildirir. Baba oğul arasında çok elim bir vedalaşmadan sonra İdemeneo oğlunu Neptün'e kurban etmeye hazır olur. Tam bu sırada İlia araya girer ve İdamante yerine kendini kurban etmelerini ister. Tanrı Neptün'un sesi duyulur. İdemeneo tahtından çekilip ülkesinin idaresinin İdamante ve Ilia'ya devretmesini adak olarak kabul edeceğini ilan eder Bundan herkes memnun kalır. Ama Elektra hüzünlüdür ve yakın olduğunu düşündüğü kendi ölümünü beklemeye koyulur. İdomeneo Girit halkına yeni Girit kralı olarak İdamante'yi ilan eder ve oradaki ahaliye onu ve karısını tanıtır. Halk da sevgi ve evlilik tanrısına dualarla çağrılar yapıp onun yeni kralı ve karısını kutsamasına yalvarıp herkese de barış getirmesi için dua ederler. } } Ünlü müziksel parçalar

I. Perde

* "Non ho colpa": İdamante * "Padre, germani, addio", İlia * "Il padre adorato", İdamante * "Tutte nel cor vi sento", Elektra * "Vedrommi intorno", İdomeneo * İntermezzo: Askerlerin ve Giritli ahalinin korosu için Marş I

I. Perde

* "Fuor del mar", İdomeneo * "Idol mio", Elektra * "Se il padre perdei", İlia * "Se il tuo duol", Arbace * "Corriamo, fuggiamo", koro II

I. Perde

* "D'Oreste, d'Ajace", Elektra * "Andrí² ramingo e solo", Dörtlü: Elektra, İdamante, İdomeneo * "Balletto, K 366" * "No, la morte", İdamante * "Se colí¡ ne' fati í¨ scritto", Arbace * "Torna la pace", İdomeneo * "Zeffiretti lusinghieri", İliaSeçilmiş ses ve video kayıtları== *1956 - John Pritchard,Glyndebourne Festivali Orkatra ve korosu - Richard Lewis (Idomeneo), Líéopold Simoneau (Idamante), Sena Jurinac (Ilia), Lucille Udovick (Elettra) - CD Audio EMI *1971 - Colin Davis, RAI di Roma Orkestrası ve Korosu - Nicolai Gedda, Jessye Norman, Heather Harper, Rae Woodland - CD Audio Philips *1982 - James Levine, Metropolitan Orkestrasi ve Korosu - Luciano Pavarotti, Frederica von Stade, Ileana Cotrubas, Hildegard Behrens - Pioneer Classic Audio yönetmeni: Jean-Pierre Ponnelle, DVD yönetmeni: Brian Large]]) *1990 - John Eliot Gardiner, Monteverdi Korosu, English Baroque Solistleri - Anthony Rolfe Johnson, Anne-Sofie von Otter, Sylvia McNair, Hillevi Martinpelto - CD Audio Audio Arsiv *1994 - James Levine - Plí¡cido Domingo, Cecilia Bartoli, Heidi Grant Murphy, Carol Vaness - Deutsche Grammophon *2001 - Charles Mackerras - CD Audio EMI *2006 - Roger Norrington - Ramon Vargas, Magdalena Kozena, Anja Harteros, Ekaterina Siurina, Jeffrey Francis. Decca, Salzburg Festival Sahnelemesi. Yönetmenler: Ursel ve Karl-Ernt Herrmann House for Mozart ==Dipnotlar Ayrıca bakınız == *Opera *Wolfgang Amadeus Mozart *Mozart operaları listesi ==Dışsal kaynaklar== * [1] Idemeneo librettosu (İtalyanca), (Görülme tarihi:20.2.2009) * [2] Idemeneo librettosu (Almanca) (Görülme tarihi:20.2.2009) }

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.