Aliözü, Çerkeş

Kısaca: Aliözü, Çankırı ilinin Çerkeş ilçesine bağlı bir köydür. ...devamı ☟

Aliözü, Çerkeş
Aliözü, Çerkeş

Bilgikutusu Türkiye köy |isim = Aliözü |harita2 = Cankiri_Turkey_Provinces_locator.jpg |harita2 boyut = 250px |harita2 açıklama = Çankırı |harita1 = |harita1 boyut = |harita1 açıklama =
|harita = 
|harita boyut = 
|harita açıklama = |lat_deg = |lat_min = |lat_sec = |lat_hem = K |lon_deg = |lon_min = |lon_sec = |lon_hem = D |rakım = |yüzölçümü = |nüfus = 226 |nüfus yoğunluğu = |nüfus_ref = [1] |nüfus_itibariyle = 2000 |alan kodu =0376 |posta kodu = 18600 |bölge = İç Anadolu |il = Çankırı |ilçe = Çerkeş
|Köy Muhtarı =Kadir Doğanözü
|websitesi = [2]


Aliözü, Çankırı ilinin Çerkeş ilçesine bağlı bir köydür.

Tarihi

tarihÇE

Menü 		Tarihçe 	


tarihÇE

Bu tarihçede anlatılanların kaynağı belirtilmediği sürece bilimsel bir geçerliliği yoktur. Bu bilgiler köyümüz yaşlılarıyla yapılan bir dizi sohbet sonucunda derlenmiştir. Yazıda anlatılanların bilimsel bir değeri olmadığı ve resmi belgelere dayandırılamadığı için oluşacak yanlışlıklardan dolayı şimdiden özür diler, elinde belge olanlar var ise bizimle paylaşarak düzeltilmesini hassaten rica ediyoruz.

Köyümüzün tarihi hakkında bazı ipuçları vardır;

     Köyümüzde bulunan iki çam ağacının çok yaşlı olmaları o tarihlerde bölgede        orman varlığı ile ilgili ciddi ipuçları vermektedir.


     Anlatıldığına göre, köye bir Veli Zat gelir, ormanın sıklığından ve ağaçların yüksekliğinden dolayı güneşi görüp namaz vakitlerini tespit edemez, vakitleri karıştırır. Bunun üzerine a€˜Kökünüz kurusun` şeklinde beddua eder. Sadece türbe çamları (Siğil ve Baş Ağrısı Çamı)kalmıştır.


     Eskiden köyün ormanlık olduğuna bir delil de, daha yakın bir geçmişte Doğdu mevkiinden köye su getirilirken, kazılan suyolunda çıra kötükleri parçalarına hep birlikte şahit olduk. 


     Baş ağrısı çamı olarak bilinen çamın önünde bulunan silindir şeklindeki taşın üzerinde haç işreti bulunmuştur. Bu haç işareti köyün yaşlıları tarafından temizlik maksadıyla kazıttırılarak tarihi bir delil cahilce ortadan kaldırılmıştır. Yine Yemişenler mevkiinde Hıristiyan mezarlıkları kalıntıları vardır. Bu işaretler bize şunu gösterir ki, Müslüman Türk ordusu 1071 Malazgirt savaşı ile Anadolu ya kesin olarak girmiş ve bu tarih sonrasında Anadolu ya özellikle köyümüzün kurulu olduğu bölgeye Hıristiyan istilası olmamıştır. Yani o işaret 1071 Malazgirt savaşının öncesini işaret eder.


     Başka bir konu ise her ziyaret gününde (Arefe günü ikindi namazı sonrası) mezarlıkta dağıtılan meyane helvasıdır. Bu adet de bize Malazgirt zaferinden kalmıştır. Şöyle ki Malazgirt zaferi sonrasında Sultan Alparslan Han bu günün bayram olmasını emretmiş ve her sene meyane adında ki tatlı kutlanmasını istemiştir. Bu adet çoğu yerde unutulmuş bizim köyümüzde yaşatılmaya çalışılan 1000 yıllık bir adeti yansıtır.


Evliya Çelebinin Seyahatnamesinde Aliözü köyüne çok kısa olarak söğütçülükle geçiniyor notunu düşmüştür.

ALİÖZÜ ADI

     Rivayete göre; Bir adamın üç oğlu varmış. Bunların isimleri Ali, Kadı ve Mustafa imiş. Ali bu günkü Aliözü köyünün bulunduğu dere içerisine, yani özün içine yerleştiğinden Alinin özü, Alinin deresi anlamında Aliözü olarak, Kadı Kadıözü köyünü, Mustafa ise (kendisi esmer) Kara Mustafa köyünü kurar.


ALİÖZÜ KÖYÜ SOY AĞACI

 Osmanlı devletinin yıkılış devrinde patlak veren balkan savaşları, birinci dünya savaşı ve sonrasında gelen kurtuluş savaşından köyümüzden de askere gidenler şehitlik mertebesine ulaşanlar ve uzun yıllar süren askerlik yıllarından sonra dönemeyenler olmuştur. Bunun yanı sıra 1944 yılında yaşanan büyük Bolu depremi sonucunda köyümüzden 45 kişi ölmüştür. Bütün bunlar Soy ağacında kopukluklara neden olmaktadır.


Soy ağacında yanlışlılar olabilir bilgilerinizi bizimle paylaşmanız önemle rica olunur

Anlatımlar sırasında resmi belge olmadığı için lakaplara istemeden de olsa yer verilmiştir şimdiden özür dileriz

Kendi ailesinin soy ağacını çıkaran varsa bizimle iletişim kurarak sitemize ekleyebiliriz

Şu ana kadar tespit edilebildiği kadarıyla köyümüz temelde 7 ayrı sülaleden oluşmaktadır

1-İMAMOĞLU: Tam kesin bilgiler alınamamakla birlikte şu kabilelerden teşkil olmaktadır.

            B)Güsseyinğil: 1;Seynagil (Hüseyin)


                        2;Küçük seyingil;


                        3;Yemişenözüler               


                        4;Koldurgil


            C)Omar kadıgil


                        1;Omargil


                        2;Kuşlar


                        3;İrfan Orhan`ın kabilesi


                        4;Arapgil


            D)Kel Gıdıgil (Kel Kadı)


                        1;Musagil


                        2;Çakırlar


                        3;Tıkırlar


            E)Öcürler: Öcürler kabilesi başlı başına bir kabilede olabilir imamoğullarına mensup da olabilir


            F)Hanifeler;


                  1)Ciyaklar sülalesi Hanifelerden ayrılmadır.


                  2)Hacıgil


       2-KAZELOĞULLARI: Kazeloğullarından Ali bey adında Osmanlının beylik zamanında vergi toplamakla mükellef bir ıspaha beyi varmış. İstediğine istediği yeri veriyormuş. Kabilenin esasını bu kişi oluşturmaktadır.


               1)Elüler


               2)Kavasgil


               3)Halimeler


       3-TOSOĞLUGİL: Sülalenin esasını oluşturan kişi köyün yerlisidir Oğlu olmadığı için kızına Yortan köyünden iç güveyi almıştır


               1)Pillogil


               2)İligil


   4-KAZOĞLU (KAZAKLAR):Bu kişi esasen köyün dikmen denen mevkiinde ikamet etmekteymiş. Cuma namazları için köye gelir gidermiş bir gün yine köye gelip gitmesi sırasında kurtların saldırısına uğraması neticesinde köye yerleşmiştir.


             Kazoğlu ismini ise şöyle almışlardır; Bu kişi İstanbulda sandancılık yapmaktadır. Bir gün sandalına binen bir kişi Aliözü köyü Şeyhini defnedip geldiğini söyler. Gerçekten de Aliözü Şeyhi o günlerde vefat etmiştir. Fakat o kişinin o kadar kısa bir zamanda gelmesine imkan yoktur. Çünkü ulaşımın yürüyerek gerçekleştirilmesinden dolayı İstanbul`a gitmek 45-50 günü almaktadır. Velhasılı o kişi Hızır aleyhisselamdır. Kişi bunu anladığında çoktan sandaldan inmiştir. Ve bunun üzerine ben halis a€˜kaz oğlu kazmışım` der ve isimleri böyle kalır.


            Bu kişinin iki kızı olur ve hiç oğlu olmaz. Kızlarından Emine`yi Büğren den iç güveyisi alarak evlendirir ve bunlar Körağagili oluşturur.


            Diğer kızı Fatma yı Çalca köyünden Ahmet le iç güveysi olarak evlendirir ve bunlar da Kazakları oluştururlar


1)Körağagil

2)Arifgil

     5-HAREMİSE OĞULLARI: Örencikten iç güveysi gelmekle birlikte köyün asıl yerlileridirler. Cırtlar kabilesinin aslını teşkil etmektedirler


     6-KAPTANLAR: Büyük bir olasılıkla İmamoğlu kabilesine bağlıdırlar Sülalenin temelinde Şavkalar (Şefikalar)sülalesiyle birdirler Şavkalar sülalesi bu kabileden ayrılmadır.


Kaptanlar bugün kü haliyle temelde 3 aileden müteşekkildir.

                A-Mustafa Sürücü:(Dervişgil)


                      1)Yaşarağagil


                      2)Nuriağagil


                      3)Çakmakgil


                      4)Mustafa Ağagil; İzzet Sürücü`nün babası


                B-Ahmet Dağpınarı:


                      1)Halim Dağpınarı


                      2)Kaptan Dağpınarı


                C- Osman Buğdayözü: Bugünkü Buğdayözü ailesini oluşturmaktadır. Kaptan Öz bu kabileden ayrılmıştır soy ismini sonradan değiştirmiştir.


          7-ŞEYHOĞULLARI (ŞEYHLER-ŞIHLAR)


              Murtaza Efendinin oğlu Mehmet Efendi Patlakgil sülalesini oluşturmaktadır.


 Murtaza Efendinin diğer oğlu Osman efendinin ise 4 oğlu olmuştur.


   A- KÖR ALİ: 6 oğlu vardır.


       1-Ahmet Akdoğanözü: Marıgil


       2-Kadir Çatakkaya: Kabadayının babası,


       3-Sülayman Çatakkaya: Kör Sülaymanın dedesi


       4-Satılmış Çatakkaya: Alicangilin Nafiye ablanın babası.


       5-İzzet Çatakkaya: Ebe Hayriye`nin babası


       6-Kamil Çatakkaya: Ebe Osman`ın babası


NOT: Ahmet Akdoğanözü harici balkan harbinde kalıyor.

    B- MUSTAFA ÖZDEMİR


        1- Muhsingil


        2- Alihocagil


        3- Hatıpgil


        4- Raşit Uluyollar


           C- GİZLİ MEHMET: Yetimgili temsil ediyor. Gizli Mehmet`in bir oğlu iki  kızı varmış. Gizli Mehmet genç yaşta vefat etmiş, oğlu Murtaza küçük yaşta yetim kalmıştır. Bunun için günümüzde Yetimgil denmektedir.


      D- İSMAİL HAKKI (Karaahmetgil): İsmail Hakkının oğlu olmamıştır. Kızı Havva`yı Kınık ta ki (İsmail Hakkı`nın) kız kardeşinin oğlu Kara Ahmet`le iç güveyisi olarak evlendirmiştir. Karaahmetgil sülalesi buradan devam eder.


    8- İmamgil: Köye imam olarak gelmişlerdir. İmamgil`in bahçe olarak bilinen yer Kelgıdıgil (Kel Kadıgil)den sonradan verilmiştir.


     GEÇİM KAYNAĞI


Köyümüzün başlıca geçim kaynağı, tarım ve hayvancılıktır.

a) Tarım; başta Buğday olmak üzere Arpa ve Fiğ en fazla ekilenidir.

Sulu tarımda ise, 15 yıl öncesine kadar Şekerpancarı üreticiliği yapılırdı. Bu, köyün kültüründe ve yaşayışında da önemli değişiklikler oluşturmuştur. Ekonomik hayatta, kredi kartlarının olmadığı bir dönemde veresiye alınan her şey “Pancar parasını alınca veririm” taahhüdü ile gerçekleşiyordu. Avans parası, Gübre, Ayçiçek Yağı, Şeker ve Küspesi de yan geliri idi. Söküm ayında yaprakları da besi hayvanları için çok iyi bir yemdi. Aileler için gerçekten ciddi bir gelir kaynağı idi.

     Kültürel olarak a€˜Pancar zamanı` önemli bir anlam yüklüydü. Çünkü pancar zamanı demek, kızların ve erkeklerin kendi yaş guruplarına göre toplanıp, yürüyerek pancara gidip gelmesi, zaman zaman bir araya gelip türkü söylemesi, yakın tarla sahipleri öğle vakitlerinde getirdikleri azıkları hep birlikte paylaşmaları ve arkada kalanlara yardımda bulunulması demektir.


Bunun yanında Ayçiçeği ekimi de yapılmış, iyi verim alınmış ama pancara göre biraz zahmetli oluşu nedeniyle ömrü kısa olmuştur.

Son zamanlarda modern tarım aletleri kullanılarak, tarımda ciddi bir atılım gerçekleştirilmiştir. Eskiye oranla Fiğ çok az ekilmekte, Arpa ise yemlik olacak kadar. Buğday ekimi eskiye oranla çok artmıştır. Aynı zamanda Buğday verimi yükseltilmiştir. Hasat genellikle Biçerdöverle yapılmaktadır.

b) Hayvancılık; küçükbaş hayvancılık önemli ölçüde azalmıştır. Bunun yerini büyükbaş hayvancılık almıştır. Hayvancılık besi ve süt inekçiliği şeklinde devam etmektedir.

Kültür

Köyün gelenek, görenek ve yemekleri hakkında bilgi yoktur.

Coğrafya

Çankırı iline 103 km, Çerkeş ilçesine 7 km uzaklıktadır.

İklim

Köyün iklimi, Karasal iklimi etki alanı içerisindedir.

Nüfus

|- 
Yıllara göre köy nüfus verileri
2007
2000 226 1997 247


Ekonomi

Köyün ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalıdır.

Muhtarlık

Yerleşim yerinin köy tüzel kişiliği alması ile birlikte köyün tüzel kişiliğini temsil etmesi için köy muhtarlık seçimleri de yapılmaktadır.

Seçildikleri yıllara göre köy muhtarları:
2004 - Kadir Doğanözü
1999 -
1994 -
1989 -
1984 -


Altyapı bilgileri

Köyde, ilköğretim okulu vardır ancak kullanılamamasının yanı sıra taşımalı eğitimden yararlanılmaktadır. Köyün içme suyu şebekesi ve kanalizasyon şebekesi yoktur. Ptt şubesi yoktur ancak ptt acentesi vardır. Sağlık ocağı ve sağlık evi yoktur. Köye ayrıca ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde elektrik ve sabit telefon vardır.

Linkler



köy-taslak Çerkeş belde ve köyleri

Kaynaklar

Vikipedi

Bu konuda henüz görüş yok.
Görüş/mesaj gerekli.
Markdown kullanılabilir.